
شاید لوگوی ای نماد را در بسیاری از سایت ها به خصوص وب سایت های فروشگاهی دیده باشید. در واقع هر کسب و کار و فروشگاه مجازی که دارای درگاه پرداخت بانکی و محصولی برای فروش در وب سایت خود است، باید از مرکز توسعه تجارت الکترونیک، توکن یا توکن اعتماد الکترونیکی دریافت کند. اما اهمیت گرفتن این نماد چیست؟ با گسترش دیجیتال مارکتینگ و افزایش تعداد فروشگاه های اینترنتی فعال و افزایش جرایم اینترنتی و کلاهبرداری هایی که در فضای مجازی انجام می شود، وجود این نماد در یک سایت می تواند یکی از عوامل موثر در ایجاد اعتماد باشد. بین یک کسب و کار اینترنتی و مخاطبانش. در ادامه با این نماد و مراحل دریافت آن بیشتر آشنا می شویم.
وقتی این نماد را دریافت می کنم چه اتفاقی می افتد؟
با گرفتن ای نماد هویت مالک و سایت تجاری مشخص می شود و این احراز هویت می تواند اعتماد مخاطبان بیشتری را به کسب و کار مجازی جلب کند. زیرا اطلاعات شما به عنوان صاحب کسب و کار در معرض بازدیدکنندگان قرار می گیرد. این اطلاعات شامل نام شرکت، آدرس وبسایت، وضعیت اعتبار گیرنده، سوابق عملکرد تجاری، تاریخ اعطا، ساعات پاسخگویی تجاری، خدمات و مجوزهای تجاری، نام صاحب امتیاز، آدرس کسبوکار، شماره تلفن ثابت و ایمیل است.
مزایای گرفتن آیکون
اگرچه اخذ این نماد برای سایت های فروشگاهی ضروری است، اما اخذ این نماد می تواند فوایدی برای برند و کسب و کار نیز داشته باشد. بنابراین، اگر قصد دارید یک وب سایت فروشگاهی برای خود ایجاد کنید، حتماً باید به فکر گرفتن آیکون باشید.
جلب اعتماد، افزایش خرید
اولین و مهمترین فایده گرفتن این نماد این است که اعتماد مخاطبان و مشتریان شما را جلب می کند و تاثیر مثبتی بر برندسازی شما می گذارد (اگر می خواهید بدانید برندسازی چیست، فراموش نکنید که به وبلاگ پونیشا سر بزنید). وقتی مخاطب جدیدی وارد سایت شما می شود تا تصمیمی برای خرید از شما بگیرد، ابتدا باید به شما اعتماد کند. داشتن یک نماد الکترونیکی در سایت می تواند یکی از سریع ترین و بهترین راه ها برای جلب اعتماد مخاطبان باشد. این می تواند تاثیر قابل توجهی در افزایش میزان خرید شما داشته باشد.
افزایش اعتماد و در دسترس بودن درگاه خرید آنلاین
یکی از مواردی که می تواند اعتبار سایت شما را افزایش دهد، داشتن درگاه پرداخت آنلاین بانکی است. برای داشتن درگاه پرداخت بانکی در سایت خود باید یک نماد الکترونیکی دریافت کنید. در عصری که اعتماد به کسب و کارهای مجازی برای بسیاری سخت است، ایجاد یک سایت قابل اعتماد می تواند بسیاری از این مخاطبان بیدار را به سمت کسب و کار شما جذب کند.
مشتریان و مخاطبان وفادار را افزایش دهید
هزینه حفظ مشتری بسیار کمتر از جذب مشتری جدید است! بنابراین جلب رضایت مشتری از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. وقتی مشتری جدید شما برای اولین بار از خدمات یا محصولات شما استفاده می کند و تجربه کاربری خوبی دارد، می تواند به یکی از مشتریان وفادار و همیشگی شما تبدیل شود!
همکاری با شرکت های بزرگتر
به طور کلی، گسترش ارتباطات و همکاری با سایر شرکت ها می تواند تجارت را بهبود بخشد. یکی از الزامات این گونه همکاری ها داشتن این نماد برای هر دو طرف همکاری است.
فروش آسان
وقتی از مشکلات خرید و فروش اینترنتی صحبت می کنیم، تنها به مشکلات خریداران فکر نمی کنیم، بلکه به مشکلات فروشندگان نیز فکر می کنیم. به عنوان قانون برای هر دو طرف معامله، این کد چارچوب هایی را برای فروشندگان و خریداران فراهم می کند. بنابراین اخذ این نماد مستلزم رعایت مقررات خاصی از سوی خریدار است که شرایط را برای فروشندگان تسهیل می کند.
ارسال راحت تر
ارسال مرسولات پستی نیز از دیگر دغدغه های فروشندگان است که با دریافت نماد الکترونیکی به راحتی قابل حل است چرا که پست ایران فقط با شرکت های مجازی که نماد الکترونیک را دریافت کرده اند همکاری می کند.
چگونه توکن الکترونیکی سایت را دریافت کنیم؟
برای به دست آوردن این نماد چه مراحلی باید طی شود؟ ثبت نام برای دریافت این آیکون سخت تر از سایر ثبت نام های اینترنتی مشابه نیست، در نهایت این فرآیند دارای 3 مرحله اصلی است.
- ثبت نام در سامانه: در این مرحله در قسمت «ایجاد حساب کاربری» مشخص میکنید که سایت مورد نظر متعلق به شخص حقیقی یا حقوقی است، سپس میتوانید با وارد کردن کد ملی، تاریخ تولد و شماره تلفن، حساب کاربری خود را ایجاد کنید. نام کاربری و رمز عبور در سایت ایجاد کنید.
- اطلاعات ثبت نام در پنل کاربری: پس از تکمیل مراحل ثبت نام، نوبت به تکمیل مرحله احراز هویت با وارد کردن شماره تماس می رسد. با نام کاربری که دریافت کرده اید وارد شوید. اطلاعات تماس و آدرس خود را وارد کنید و روی “اطلاعات ثبت نام” کلیک کنید. سپس باید اسناد را در سایت آپلود کنید. در مرحله بعد، زمان احراز هویت تلفن ثابت است. برای این کار باید با شماره تلفن ثابت با شماره درج شده در سایت تماس بگیرید و کدی را که می بینید در قسمت «تأیید تلفن ثابت» وارد کنید.
- ثبت دامنه سایت: در این مرحله باید اطلاعات کسب و کار مانند نام فارسی و انگلیسی، آدرس دقیق فروشگاه و آدرس وب سایت خود را بدون www اولیه در قسمت های مورد نیاز وارد کنید. پس از انجام تمامی این مراحل و وارد نمودن اطلاعات مورد نیاز و ارسال آنها منتظر اعلام نتایج باشید.
انواع سطح نماد الکترونیکی
کسب و کارهای اینترنتی معمولاً می توانند این نماد را در چهار سطح شامل نمادهای یک ستاره، دو ستاره، سه ستاره و چهار ستاره به دست آورند. اولین سوالی که ممکن است به ذهن شما خطور کند این است که تفاوت این سطوح با تعداد ستاره های نماد چیست؟
- سطح پذیرش (1 ستاره): دریافت توکن الکترونیکی
- سطح پیشرفت (2 یا 3 ستاره): با نگاهی به شاخص های پاسخگویی به شکایات، حسن انجام کار، وضعیت مدیران، کیفیت خدمات، شاخص های مالی، مدت زمان فعالیت، امنیت و رضایت مشتری به سایت امتیاز می دهند و بر اساس امتیازات دریافتی، کسب و کار 2 را دریافت می کند. یا 3 ستاره
- سطح توسعه (4 یا 5 ستاره): در این سطح، پس از تکمیل ارزیابی و امتیازدهی و دریافت سهمیه سطح پیشرفت لازم، اگر می خواهید کسب و کار شما دارای نماد سطح بالاتر باشد، می توانید برای نماد سطح توسعه 4-5 ستاره اقدام کنید. اما برای به دست آوردن این نماد عواملی مانند تجربه تجاری، وضعیت مدیران، سیستم مدیریت، وضعیت مالی، اندازه، بیمه و ضمانت، کیفیت خدمات، امنیت و رضایت مشتری برای ارزیابی بررسی می شود.
- سطح تعالی: برای به دست آوردن نمادی برای سطح تعالی، به ارزیابی عوامل اساسی مانند رتبه بندی کسب و کار در حوزه های مختلف از جمله زمینه فعالیت و کیفیت خدمات توجه می شود.
کدام سایت ها می توانند این نماد را دریافت کنند؟
یکی از ملزومات اصلی برای گرفتن این نماد این است که کسب و کار مغازه باشد! یعنی سایت باید حداقل یک محصول با قیمت و مشخصات دقیق برای فروش و عرضه داشته باشد.
همانطور که گفته شد، اگر سایتی بخواهد درگاه پرداخت بانکی خود را فعال کند، ابتدا باید برای دریافت نماد الکترونیکی اقدام کند. برخلاف سایت های فروشگاهی، عموماً هیچ تعهدی برای سایت های شخصی یا شرکتی برای دریافت نماد الکترونیکی وجود ندارد. نماد الکترونیکی برای کاربران حقیقی بالای 18 سال و برای کاربران قانونی به نام شرکت یا مدیر اجرایی آن صادر می شود. البته فراموش نکنید که ای نماد به نام صاحب دامنه ثبت خواهد شد. هزینه اخذ این نماد نیز مورد تایید کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات می باشد.
مدارک مورد نیاز برای دریافت این نماد
تمامی مدارک مورد نیاز برای دریافت این نماد به صورت آنلاین در enamad.ir قابل بارگذاری است. کارت ملی و شناسنامه از جمله مدارک مورد نیاز برای اخذ این نماد است. در مرحله بعد مدارکی که باید آماده داشته باشید بسته به اینکه هنگام ثبت نام گزینه حقیقی یا حقوقی را انتخاب کنید متفاوت است.
مدارک مورد نیاز از داوطلبان واقعی
- مجوز فعالیت
- تعهد شخصی یک فرد
- مدارک هویتی شامل شناسنامه و کارت ملی
- اجاره نامه یا سند برای خانه یا تجارت
- مدارک مورد نیاز از متقاضیان قانونی
- پروانه کسب و تعهدنامه شخص حقوقی
- آگهی روزنامه رسمی
- اصل شناسنامه
- اطلاعیه آخرین تغییر آدرس
- اعلام آخرین تغییرات در اسامی اعضای هیئت مدیره
- آگهی آخرین شماره فعالیت شرکت
پسوند نماد
این توکن به مدت 2 سال اعتبار دارد. برای تمدید نماد الکترونیکی که در آستانه انقضا است، باید اطلاعات فرم ثبت نام را به روز کنید و از طریق پنل کاربری خود در وب سایت e-symbol برای تمدید نماد الکترونیکی اقدام کنید. امکان ارسال این درخواست یک ماه قبل از تاریخ انقضای توکن فعلی شما وجود دارد.
تمدید موفقیت آمیز این نماد به عوامل متعددی بستگی دارد، اولین عامل این است که در صورت بروز اختلاف با مشتری خود، در زمان تعیین شده با مرکز اختلاف تجاری تماس گرفته و مشکل را حل کرده اید. عامل دوم این است که شما در این دوره دو ساله بدون اطلاع مرکز، نام تجاری و تجاری خود را تغییر نداده اید. و سومین عامل این است که شما برخلاف قوانین مکتوب مرتبط با تجارت اینترنتی عمل نمی کنید. در صورت عدم وجود مشکل در این سه زمینه شناسنامه شما تمدید می شود و در صورت وجود مشکلات از این دست امکان دریافت مجدد تعهدنامه و تمدید آن برای مدت زمان کمتر 2 ساله وجود دارد.
آخرین کلمه
یکی از عوامل موفقیت در بازاریابی و برندسازی موفق، جلب اعتماد مخاطبان و مشتریان است. نماد اعتماد الکترونیک یکی از بهترین راه های جلب اعتماد مشتریان برای کسب و کارهای الکترونیک و مجازی امروزی است. شما می توانید با داشتن لوگوی نماد الکترونیکی در سایت فروشگاه خود به این مهم دست یابید.