منو سایت

  • خانه
  • وبلاگ
  • بوم مدل کسب و کار چیست؟ اجزای بوم مدل کسب و کار

بوم مدل کسب و کار چیست؟ اجزای بوم مدل کسب و کار

 تاریخ انتشار :
/
  وبلاگ
بوم مدل کسب و کار چیست؟ اجزای بوم مدل کسب و کار

اگر مدیر یک کسب و کار جدید هستید و می خواهید ایده روشنی از ابعاد مختلف ایده خود داشته باشید، به یک بوم تجاری نیاز دارید. بوم تجاری یک نمایش بصری از برنامه های شرکت شما در ابعاد مختلف است. کسب و کارهای مختلف می توانند استراتژی های خود را از طریق بوم کسب و کار با اهداف متفاوت به نمایش بگذارند. اگر می خواهید در مورد اثربخشی رونق کسب و کار بیشتر بدانید، در این مقاله از پونیشا با ما همراه باشید.

بوم مدل کسب و کار چیست؟

بوم مدل کسب و کار یک فایل تصویری از مدل کسب و کار شما است که تمام نکات و استراتژی های مهم در کار را برجسته می کند و یک نمای کلی از عملکرد شرکت و گزارش کاملی از ساختار درآمدها، هزینه ها و منابع را در اختیار شما قرار می دهد. با استفاده از بوم کسب و کار، افرادی که در تجارت فعال هستند، می توانند استراتژی های خود را به بهترین شکل تجزیه و تحلیل کنند.

بوم کسب و کار در واقع مانند یک منبع مرکزی و مشترک بین همه افراد در کسب و کار است و به هر فرد اجازه می دهد تا زمینه مربوطه را با ورودی های منحصر به فرد به روز کند. به عبارت دیگر با کمک یک بوم تجاری، تغییرات در قسمت های مختلف کسب و کار در طول زمان ثبت می شود.

به طور کلی، بوم کامل کسب و کار تمام اجزا، بخش ها و فعالیت های انجام شده در کسب و کار، از مرحله برنامه ریزی تا رسیدن به درآمد را به تصویر می کشد. تا هیچ عامل حیاتی فراموش نشود. اگر بوم کسب و کار ناقص باشد، می توان نتیجه گرفت که استراتژی های تجاری مربوطه نیز ناقص هستند.

می توان گفت که یک چشم انداز تجاری بسیار شبیه به یک طرح تجاری است. طرح های تجاری نیز توسط کسب و کار تعریف می شود تا مسیر روشنی را برای رسیدن به هدف ترسیم کند.اگر می خواهید در این مورد بیشتر بدانید، می توانید در وبلاگ پونیشا مطالعه کنید که طرح تجاری چیست.

چرا یک کسب و کار به بوم تجاری نیاز دارد؟

برنامه بوم تجاری

بسیاری از استارت آپ ها و کسب و کارهای کوچک آنقدر مشغول رشد اولیه و کسب درآمد هستند که زمان کافی را صرف برنامه ریزی و تدوین یک استراتژی مشخص نمی کنند. با این حال، توصیه ما به شما این است که اگر مدیر یک کسب و کار جدید هستید، برای انجام برنامه ریزی جدی وقت بگذارید. زیرا این فرصت به شما داده می شود که داده ها را ارزیابی کرده و استراتژی ها را از این طریق بهینه کنید.

بوم کسب و کار به شما این امکان را می دهد که تمام جنبه های کسب و کار خود را روی یک تکه کاغذ پیاده سازی کنید و بتوانید شکاف ها و خطرات احتمالی را ارزیابی کنید. با استفاده از بوم کسب و کار، ریسک ها را شناسایی کرده و ضمن کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه ها، رقبا و مشتریان، جایگاه خود را در بازار به بهترین شکل تثبیت خواهید کرد.

بوم کسب و کار اکنون یک قالب استاندارد برای کسب و کارها و استارتاپ هایی است که می خواهند دید بلندمدتی از اهداف خود داشته باشند. اگر شما هم می خواهید یک کسب و کار موفق داشته باشید، به یک مدل کسب و کار کامل و دقیق نیاز دارید تا بتوانید از مزایای آن بهره مند شوید. اما چه فوایدی؟

مزایای استفاده از بوم مدل کسب و کار

مزایای بوم مدل کسب و کار

سند BMC به شما کمک می‌کند تا رویدادهای غیرمنتظره و فرصت‌های آینده را در طول مراحل اجرای استراتژی تغییر ارزیابی کنید و در صورت لزوم، استراتژی‌های خود را اصلاح کنید. این سند کوتاه، مفید و واضح است و نمای کلی خوبی از اجزای مختلف کسب و کارتان به شما می دهد. علاوه بر این:

  • با کمک آن می توانید نیازهای مشتری را به بهترین شکل شناسایی کنید و سود بیشتری کسب کنید.
  • بوم کسب و کار با ارزیابی مراحل اجرای یک ایده بهترین راه برای ارائه محصولات و خدمات را به شما نشان می دهد.
  • با استفاده از این مدل ضمن ارزیابی وضعیت رقبا، می توانید جایگاه بهتری نسبت به آنها کسب کنید و به نوعی شرایط رقابتی را برای خود ایجاد کنید.

با تمام این توضیحات مشخص است که با استفاده از مدل کسب و کار رونق می توانید با جلوگیری از زیان های احتمالی به موفقیت های بیشتری دست پیدا کنید. به یاد داشته باشید که استفاده از بوم کسب و کار روشی برای استارت آپ ها و کسب و کارهای جدید نیست، بلکه شرکت های بزرگ نیز می توانند ایده های جدید و نوآورانه خود را در این چارچوب پیاده کنند. در این شرایط معمولاً بنگاه های بزرگ و قدیمی باید چندین پروژه را با هم انجام دهند. اما چگونه چگونه می توان چندین پروژه را به طور همزمان مدیریت کرد؟

اجزای چشم انداز کسب و کار

بوم کسب و کار از 9 جزء مختلف تشکیل شده است که هر کدام مانند جعبه ای است که اطلاعات مربوط به کسب و کار را در خود دارد. با استفاده از این ابزار، کسب و کارها می توانند نشان دهند که چگونه برای خود و مشتریان خود ارزش ایجاد می کنند. اطلاعات مهم در هر بخش از BMC نمایش داده می شود. این بخشها عبارتند از:

اجزای چشم انداز کسب و کار

بخش مشتری

در این بخش باید مخاطبان و مشتریان خود را شناسایی کرده و نیازهای آنها را شناسایی کنید:

  • مشتریان شما چه سن و چه جنسیتی دارند؟
  • الان چه نیازی دارند؟
  • آنها در آینده نزدیک به چه چیزهایی نیاز خواهند داشت؟

پاسخ به چنین سوالاتی می تواند شک شما را برطرف کند. مهم نیست که چه نوع کسب و کاری دارید، قبل از هر چیز باید مشتریان خود را بشناسید و از نیازهای آنها آگاهی کامل داشته باشید.

ارتباط با مشتریان

چگونه با مشتریان خود تعامل خواهید داشت؟ هنگامی که مشتریان خود را شناسایی کردید و متوجه شدید که مخاطبان شما چه کسانی هستند، باید بتوانید کانال های مناسبی را برای برقراری ارتباط با آنها انتخاب کنید. شبکه های اجتماعی و وب سایت ها و به طور کلی اینترنت از مهمترین کانال های ارتباطی امروزی هستند. برای انتخاب کانال ارتباطی مناسب باید به دو عامل مهم یعنی شخصیت مخاطب و همچنین اهداف و مدل کسب و کار خود توجه کنید.

کانال های توزیع

در این بخش، کانال های بازاریابی و بازاریابی را برای توزیع کسب و کار خود تعریف می کنید. برای مثال دیجی کالا را در نظر بگیرید. کانال های توزیع این تجارت بزرگ وب سایت و اپلیکیشن است. شما باید تعیین کنید که چگونه می خواهید محصولات و خدمات خود را به مشتریان ارائه دهید. سودآورترین و مناسب ترین کانال تحویل کالا برای شما کدام است؟

گزاره ارزش

در این بخش از چشم انداز کسب و کار، باید تشخیص دهید که چه چیزی شما را از سایر رقبا متمایز می کند. استر والدر، که توسعه دهنده بوم کسب و کار است، معتقد است که هر کسب و کاری باید یک عامل منحصر به فرد تولید یا ارائه کند و از این طریق با ایجاد ارزش و اعتماد، مشتریان را جذب کند.

نکته مهم در مورد ارزش این است که کسب و کار باید بتواند ارزش خود را در طول زمان حفظ کند. به عنوان مثال، تصور کنید که کسب و کار شما تنها کسب و کاری است که خدمات خاصی را در منطقه ارائه می دهد. در این شرایط با حضور یک رقیب بزرگتر، احتمالاً کسب و کار شما با مشکل مواجه خواهد شد. باید بتوانید مشکلات را پیش بینی کنید و به موقع راه حل پیدا کنید.

منابع

سرمایه مالی و انسانی مهمترین کلید برای دستیابی به اهداف تجاری شماست. در واقع می توانید مهم ترین دارایی هایی که برای پیشبرد استراتژی های خود دارید را در این قسمت دسته بندی کنید. در بخش منابع کلیدی بوم کسب و کار، تمام دارایی هایی را که دارید ارزیابی می کنید. این دارایی ها می تواند شامل تیم شما، برند شما و حتی دفتر شما باشد.

مجموعه ای از فعالیت ها

هنگامی که یک برنامه مشخص دارید، برای رسیدن به اهداف خود چه کاری باید انجام دهید؟ سوال اصلی مطرح شده در این بخش این است که برای اجرای ارزش پیشنهادی خود چه کاری باید انجام دهید. شناسایی مجموعه ای از فعالیت های اصلی کسب و کار یکی از بخش هایی است که در بوم کسب و کار روی آن تمرکز خواهید کرد.

شرکای اصلی

یکی دیگر از مراحل کلیدی در طراحی چشم انداز کسب و کار، شناسایی شرکا است. در مقاطع مختلف زمانی، ممکن است نیاز به همکاری با سایر مشاغل برای پیشبرد استراتژی های خود داشته باشید. همکاری می تواند اشکال مختلفی مانند سرمایه گذاری مالی، استقراض منابع یا حتی همکاری آنلاین داشته باشد.

جریان های درآمدی

در پایان روز، هر کسب و کاری به دنبال کسب سود است. با استفاده از یک بوم تجاری موثر، صاحبان کسب و کار متوجه خواهند شد که جریان درآمد آنها از کجا می آید. درآمد اجاره، فروش محصولات یا کالاها، و تبلیغات و بازاریابی از راه‌های متداول کسب‌وکار برای کسب سود هستند. به عنوان مثال، سایت ها می توانند با جذب تبلیغات کلیکی درآمد کسب کنند.

به طور کلی صاحب این کسب و کار باید بتواند درآمد و سود خود را در چارچوبی مشخص محاسبه کرده و کانال های خود را شناسایی کند.

ساختار هزینه

طبیعتاً هزینه های زیادی برای شروع و رشد یک کسب و کار وجود دارد. در قسمت ساختار هزینه، تمام هزینه های ثابت، متغیر و جاری خود را محاسبه می کنید. شناسایی گران ترین و کم هزینه ترین قسمت های کسب و کار نیز در این قسمت انجام می شود. هزینه های یک کسب و کار می تواند شامل موارد زیادی باشد، به عنوان مثال:

  • تبلیغات
  • هزینه های سایت
  • موجودی
  • حقوق پرسنل
  • هزینه های ثابت مرتبط با دفتر
  • از محصولات و خدمات پشتیبانی کنید

تقسیم بندی کلی چشم انداز کسب و کار

  تقسیم بندی کلی چشم انداز کسب و کار

یکی از عوامل موفقیت بوم مدل کسب و کار، سادگی کار با آن است. همانطور که متوجه شدید، 9 معیار مهم کسب و کار در این مدل تحلیل و ارزیابی می شود. نمای کلی Business Canvas را می توان به چهار بخش اصلی تقسیم کرد:

  • در سمت راست بوم کسب و کار، تمام موارد مربوط به مشتریان مشاهده و تحلیل می شود.
  • در سمت چپ همه موضوعات مربوط به رشد و بهینه سازی کسب و کار را قرار داده اند.
  • در میانه بوم کسب و کار، ارزش اصلی و عامل متمایز کننده کسب و کار از سایر رقبا بالا می رود.
  • در پایین مدل کسب و کار، درآمد و هزینه در دو بخش مجزا در نظر گرفته شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

بسیاری از کسب و کارها با کمک این ابزار ساده می توانند دید روشنی از تمام جنبه های کسب و کار خود داشته باشند. با ارزیابی نتایج به دست آمده توسط کسب و کار در طول زمان، می توانید یک ضرب الاجل مشخص (مهلت نهایی چقدر است؟) برای کسب و کار ترسیم کنید و پروژه ها را به بهترین نحو پیش ببرید.

در نهایت …

با خواندن این مقاله متوجه شدید که Canvas برای یک مدل کسب و کار چیست و مزایای استفاده از آن برای تجارت چیست. با کمک این ابزار می توانید به 9 قسمت حیاتی و مهم کسب و کار خود جلوه بصری بدهید و با به اشتراک گذاری آن با سایر اعضای فعال گروه خود، برنامه ریزی و استراتژی تدوین کنید. نتایج عملکرد کسب و کار شما در طول زمان می تواند منجر به تغییراتی در چشم انداز کسب و کار شما شود. میتونی یک مثال بزنی؟

از اینکه تا پایان مقاله همراه ما بودید متشکریم. اگر تجربه استفاده از این ابزار را در کسب و کار خود دارید، لطفا نظرات خود را در مورد مزایا و معایب آن به اشتراک بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید