
انجام هر کاری با برنامه ریزی منظم تر، بهتر و دقیق تر خواهد بود. این در تولید محتوا نیز صدق می کند. زمانی که نویسنده ای می خواهد برای وب سایت و حتی شبکه های اجتماعی محتوا تولید کند، بهتر است برنامه ریزی مناسبی برای ارسال محتوا داشته باشد.
استفاده از تقویم محتوا به نویسندگان کمک می کند تا محتوای خود را بهتر بنویسند، کمتر سردرگم شوند و به همان اندازه که باورش سخت است، نتایج بهتری در نمایه سازی محتوا و رتبه بندی در نتایج کسب کنند.
یکی از مهمترین گامهایی که به عملیتر شدن کارها پس از تدوین استراتژی محتوای شما کمک میکند، کمک گرفتن از یک تقویم محتوا است. اگر می خواهید بدانید که تقویم محتوا چیست و چگونه از آن استفاده می شود، این مقاله برای شما نوشته شده است.
تقویم محتوایی چیست؟

تقویم محتوایی که به تقویم محتوای فارسی معروف است ابزاری است که به نویسندگان در ایجاد محتوای مختلف کمک می کند. در واقع نویسنده با استفاده از این ابزار می تواند زمان محتوایی را که باید در سایت، شبکه های اجتماعی یا کانال های دیگر منتشر شود، شناسایی کند. اگر نویسنده هستید، کافی است به تقویم محتوای خود نگاه کنید تا بدانید چه محتوایی را در روز جاری باید ارائه دهید. بیایید این ابزار را ساده تر توصیف کنیم. با استفاده از این تقویم، کسبوکارها تعیین میکنند که چه محتوایی در هر روز از ماه تولید میشود، چه کسی محتوا را مینویسد، چه محتوایی در سایت، شبکههای اجتماعی یا کدام کانال منتشر میشود و محتوا درباره چه چیزی باشد.
آیا حتی استفاده از تقویم محتوایی ضروری است؟
برخی افراد با تقویم محتوا آشنایی دارند اما در برنامه های بازاریابی و تولید محتوا از آن استفاده نمی کنند. بدون شک استفاده از این ابزار در برنامه های بازاریابی محتوا ضروری است زیرا نداشتن تقویم مناسب علاوه بر گمراهی نویسندگان می تواند مشکلات زیادی را برای وب سایت شما ایجاد کند. اگر در حال حاضر از تقویم برای شروع نوشتن محتوا استفاده نمی کنید، در این صورت قصد داریم بررسی کنیم که چه نیازی به استفاده از تقویم محتوا وجود دارد؟ اگر ادمین صفحه اینستاگرام خود یا مدیر محتوای وب سایت خود هستید، دانستن این دلایل به شما کمک می کند تیم خود را تشویق کنید تا راحت تر از تقویم محتوای اصلی استفاده کنند.
موضوعات مهم را فراموش نمی کنید
یکی از مهمترین مزایای تقویم محتوای سئو این است که می توانید هر موضوعی را که می خواهید پوشش دهید. تصور کنید سعی می کنید بدون یک برنامه جامع شروع به نوشتن کنید. مطمئناً برخی از مطالب مورد نیاز شما فراموش خواهند شد. در این شرایط داشتن برنامه یا تقویم محتوایی نوشته شده از بروز این مشکل جلوگیری می کند.
شما از ارسال مطالب تکراری جلوگیری می کنید
یکی از مشکلاتی که پس از ایجاد محتوای وب سایت به وجود می آید، محتوای تکراری است. محتوای تکراری زمانی ایجاد می شود که چندین موضوع در مورد یک مفهوم نوشته باشید. اجتناب از محتوای تکراری کار سختی نیست مگر اینکه از تقویم های محتوا استفاده کرده باشید. در واقع داشتن تقویم علاوه بر اینکه باعث میشود تمام محتوای حوزه خود را پوشش دهید، به شناسایی محتوای تکراری و جلوگیری از ظاهر شدن آن نیز کمک میکند.
محتوای شما سریعتر ایندکس می شود
بهترین و جالب ترین چیزی که محتوای تقویم را مهم می کند، برگرفته از الگوریتم های گوگل برای نمایه سازی صفحات وب سایت است. شاید بسیاری از مردم ندانند که هرچه محتوای منظمتری از نظر بازههای زمانی منتشر کنند، گوگل سریعتر آنها را ایندکس میکند. به عنوان مثال، اگر یک روز در میان یک پست منتشر کنید یا هر هفته ساعت 2 یک مقاله به سایت خود اضافه کنید، ربات ها این الگو را تشخیص داده و در این بازه های زمانی برای محتوای جدید از سایت شما بازدید می کنند. داشتن یک تقویم محتوای حرفه ای به طور غیر مستقیم تاثیر زیادی در سئو سایت شما خواهد داشت.
تولید محتوای خود را سازماندهی کنید
داشتن تقویم به نویسندگان کمک می کند وظایف هر روز خود را بدانند و کار خود را بر اساس آن شروع کنند. داشتن پیشینه فعالیت روزانه و قوام محتوا به تیم تولید محتوا کمک می کند تا محتوا و موضوعات مورد نیاز را با دقت و کیفیت بهتری آماده کند. به این ترتیب می توانید فعالیت های تیم نویسندگی محتوای خود را سازماندهی کنید و آنها را از سر راه بردارید.
شما بین اعضای تیم برای تولید محتوا هماهنگی ایجاد می کنید
اگر همچنان می خواهید لزوم استفاده از تقویم محتوا را بدانید، باید بدانید که استفاده از این ابزار علاوه بر عناصر ذکر شده، منجر به هماهنگی بین اعضای تیم تولید محتوا می شود. به این ترتیب، هر نویسنده میداند که چه چیزی مسئول است و چه کاری باید انجام دهد. این سوال به خصوص در سایت هایی که نیاز به تولید محتوای زیادی دارند بسیار مهم است.
برنامه های تقویم محتوای اصلی که باید استفاده کنید

شاید برداشت بسیاری از افراد از تقویم محتوا محدود به برنامه های داخلی سایت باشد. با این حال، استفاده از Content Calendar کاربردهای گسترده تری دارد. در واقع، این ابزار می تواند به نویسندگان در همه جا کمک کند، چه نویسنده محتوای سایت باشید، چه بخواهید محتوای سایت را به روز کنید، یا حتی اگر عضو تیم تولید محتوای رسانه های اجتماعی هستید، برای عملکرد به یک تقویم محتوا نیاز دارید. وظایف زیر
یک تقویم محتوای سایت ایجاد کنید
یکی از مهمترین کاربردهای تقویم محتوا، زمان بندی انتشار مقالات و مطالب در سایت است. همانطور که می دانید وب سایت ها باید به صورت دوره ای محتوا تولید کنند. هر چه ترتیب و کیفیت تولید محتوای وب سایت بالاتر باشد، احتمال موفقیت کسب و کار بیشتر می شود. هدف اصلی هر کسب و کاری برای ایجاد تقویم باید دید کلی از زمان انتشار محتوای سایت باشد.
زمان بندی محتوای تبلیغاتی را تعیین کنید
نکته دیگری که در تهیه تقویم باید به آن توجه کنید زمان دقیق انتشار گزارش، لینک سازی و به طور کلی زمان راه اندازی کمپین دریافت بک لینک است. این بسیار مهم است زیرا اگر به درستی انجام شود، می تواند کسب و کار شما را متحول کند.
زمان به روز رسانی محتوا را در تقویم مشخص کنید
اگر می خواهید بدانید که تقویم محتوایی چه کاربرد دیگری دارد، باید بگویم که این تقویم ها می توانند راهنمای خوبی برای به روز رسانی مطالب باشند. شاید اهمیت به روز رسانی محتوا را ندانید یا اطلاعات کمی در مورد آن داشته باشید، اما جالب است بدانید که به روز رسانی مطالب قدیمی یکی از موثرترین راه ها برای افزایش رتبه سایت است. وقتی نوبت به ارتقاء می رسد، باید آن را به خوبی در تقویم خود برنامه ریزی کنید.
برای تولید محتوای رسانه های اجتماعی، تقویم را سفارشی کنید
علاوه بر ایجاد تقویم برای تولید محتوا در وب سایت ها، باید زمان و شرایط و همچنین نحوه تولید محتوا برای سایر شبکه های اجتماعی را ثبت کند. به یاد داشته باشید که شبکه هایی مانند اینستاگرام، توییتر، یوتیوب و فیس بوک می توانند سیگنال مفیدی برای برند شما باشند. به خصوص اگر به تازگی کسب و کار آنلاین خود را راه اندازی کرده اید، باید به خوبی روی تولید محتوا در این شبکه ها کار کنید. در چنین مواردی، باید بخشی از تقویم خود را برای سایر محتوای رسانه ای کنار بگذارید.
مخاطبان اصلی تقویم محتوا چه کسانی هستند؟

- ادمین صفحه اینستاگرام
- کارشناس بهینه سازی سئو سایت
- کارشناس محتوا یا نویسنده محتوای سایت
- طراحان گرافیک و عکس و بنر برای وب سایت ها و شبکه های اجتماعی
- کپی رایتر تیم
- مسئول تولید فیلم تیمی
موارد مهم در تقویم محتوایی
اکنون که می دانید تقویم محتوا چیست و چقدر اهمیت دارد، ممکن است سوال مهم تری برای شما پیش بیاید. چه عناصری را باید در تقویم محتوایی قرار دهیم؟ در زیر به این سؤال خواهیم پرداخت که در چنین تقویمی چه چیزی را باید نشان دهیم:
- عنوان محتوا
- تاریخ انتشار
- نویسنده محتوا
- مکان ارسال (سایت، توییتر، اینستاگرام…)
- نوع محتوا (تصویری، آموزشی، پستی، داستانی…)
- …
نحوه ایجاد یک تقویم محتوایی

اگرچه با یک جستجوی ساده می توانید نمونه های زیادی از تقویم محتوایی را بیابید، اما با دانش ساخت تقویم محتوایی می توانید یک تقویم محتوای حرفه ای به دلخواه خود و به صورت شخصی سازی شده ایجاد کنید.
اکنون ممکن است بدانید که تقویم محتوا چیست، اما احتمالاً نمی دانید چگونه آن را ایجاد کنید. در زیر با ارائه راهنمای کلی به شما در ساخت چنین تقویمی کمک می کنیم. البته این روش بسته به نیاز شما و حتی سلیقه و خلاقیت شما قابل تغییر است. برای ایجاد یک تقویم محتوایی می توانید مراحل زیر را طی کنید:
- فهرستی از ایده هایی که برای کسب و کار خود دارید تهیه کنید.
- موضوع هر مطلب را مشخص کنید. اگر محتوای شما در سایت منتشر می شود، باید کلمات کلیدی و بسیاری موارد دیگر را مشخص کنید. همچنین برای محتوای اینستاگرام باید از ایجاد محتوای مشابه پشت سر هم خودداری کرد و به تنوع دسته بندی ها توجه کرد.
- در این مرحله باید مسئولیت تک تک اعضای تیم تولید محتوا را مشخص کنید. مدیر محتوا، نویسنده، متخصص سئو، طراح گرافیک، ویرایشگر و دیگران مسئولیت کدام بخش ها را بر عهده خواهند داشت؟
- تقویم خود را بر روی یک ابزار دیجیتال پیاده سازی کنید. (Excel، Google Sheet، Google Calendar، Trello، Tescolo و غیره)
- اطلاعات جمع آوری شده را در تقویم خود وارد کنید.
نتیجه
بسیاری از مردم نمی دانند که تقویم محتوا چیست. استفاده از تقویم مزایای زیادی برای تیم تولید محتوا و بازاریابی دیجیتال دارد. این ابزار به تیم کمک می کند تا به طور منظم و هماهنگ کار کند و محتوای با کیفیت تولید کند. همچنین تجربه نشان داده است که استفاده از تقویم محتوایی، علاوه بر کمک به پوشش تمامی مطالب، از ایجاد محتوای تکراری نیز جلوگیری می کند. بنابراین پیشنهاد می کنیم از این ابزار در برنامه بازاریابی خود استفاده کنید.