
قیف بازاریابی یکی از پرکاربردترین اصطلاحات در بازاریابی و تبلیغات به خصوص در حوزه دیجیتال مارکتینگ است. اگر اطلاعات کافی در مورد مفهوم بازاریابی ندارید، پیشنهاد می کنیم قبل از این مقاله از مقاله بازاریابی چیست دیدن کنید. در این مقاله در مورد مفهوم قیف بازاریابی و مزایای استفاده از آن صحبت خواهیم کرد.اگر در زمینه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی و یا حتی فروش فعالیت می کنید و یا اگر به این حوزه ها علاقه مند هستید و می خواهید مخاطبان خود را متحول کنید. به سرنخ ها، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.
مفهوم قیف بازاریابی چیست؟
یک قیف بازاریابی مسیری را که مشتری طی می کند تا از شما خرید کند را توصیف می کند. قیف بازاریابی مرحله را از اولین باری که شخصی در مورد کسب و کار شما یاد می گیرد تا لحظه ای که از شما خرید می کند، ترسیم می کند. این نقشه راه به شما امکان می دهد دقیقا بدانید که شرکت شما باید چه کاری انجام دهد تا در مراحل خاص بیشترین تأثیر را بر مخاطبان خود داشته باشد. با ارزیابی قیف های بازاریابی خود، به طور بالقوه می توانید فروش بیشتری داشته باشید و وفاداری مشتری را افزایش دهید. همچنین با کمک این ابزار می توانید با آگاهی بیشتر از برند خود، برندی قوی تر و ماندگارتر ایجاد کنید.
به عبارت ساده تر، قیف بازاریابی یک الگو است. مدلی که سفر مشتری را به شما نشان می دهد. این مسیر شامل تمام مراحلی است که مخاطب برای آشنایی با برند شما، آشنایی با محصولات و خدمات شما، تعامل با برند شما و در نهایت خرید از شما طی می کند. شرکت ها از قیف های بازاریابی برای درک بهتر نیازهای مشتریان خود در هر مرحله و همچنین بهینه سازی بازاریابی خود استفاده می کنند تا بتوانند فروش بیشتری داشته باشند.
چرا به یک قیف بازاریابی نیاز داریم؟

هر کسب و کاری که محصول یا خدماتی را ارائه می دهد و برای فروش محصولات خود نیاز به بازاریابی دارد باید از قیف های بازاریابی استفاده کند. اهمیت استفاده از قیف بازاریابی به حدی است که می توان گفت ساخت محتوا و استراتژی بازاریابی بدون داشتن قیف بازاریابی درست مانند عکس گرفتن در تاریکی است. در زیر به مواردی اشاره می کنیم که اهمیت استفاده از قیف بازاریابی را نشان می دهد.
انتخاب یک استراتژی بازاریابی قدرتمند
سنگ بنای قیف بازاریابی مسیری است که مشتریان شما برای خرید محصول یا خدمات شما طی می کنند. دانستن این مسیر به شما امکان می دهد بدانید چه زمانی و چگونه مشتریان بالقوه شما ممکن است از دست بروند و چگونه می توانید آنها را با برند خود درگیر نگه دارید.
درک قدم بعدی
با استفاده از قیف بازاریابی، لازم نیست قدم بعدی خود را در جذب و حفظ مشتری به عنوان یک پازل در نظر بگیرید. در قیف بازاریابی، مرحله بعدی را میدانید و برنامهها و فعالیتهای بازاریابی که باید انجام دهید تا مشتریان را به خرید وادار کنید، برای شما کاملاً واضح است.
افزایش فروش
بدون قیف بازاریابی، اگر مشتریان بالقوه از شما خرید نکنند، پول خود را از دست می دهید. مشتریان شما دست خالی فروشگاه را ترک می کنند و به راحتی همه پیشنهادات شما را فراموش می کنند. اگر یک قیف بازاریابی دارید، می توانید سرنخ ها را دنبال کنید تا زمانی که سرنخ به خریدار تبدیل شود.
تکمیل معاملات
بستن یک معامله نیازمند تلاش های ترکیبی تیم های فروش و بازاریابی است. داشتن یک قیف بازاریابی به شما دید دقیقی از رفتار مشتری در مراحل مختلف می دهد که با کمک آن می توانید سریعتر به نتیجه برسید و معاملات خود را به راحتی ببندید.
صرفه جویی در وقت و انرژی تیم
دانستن مسیری که مشتری شما در آن قرار دارد و داشتن برنامه ای که به شما می گوید دقیقاً چه فعالیت هایی را در هر مرحله انجام دهید، به شما این امکان را می دهد که به طور خودکار یک مسیر خاص را دنبال کنید. به عبارت دیگر، بازاریابی شما خودکار خواهد شد. به این ترتیب نه تنها نتیجه بهتری خواهید گرفت، بلکه در زمان نیز صرفه جویی زیادی خواهید کرد.
پیش بینی فروش آینده
قیف های بازاریابی به شما این امکان را می دهند که نتایج بازاریابی بهتری کسب کنید. قیف بازاریابی با سرنخهایی در هر مرحله به شما امکان میدهد پیشبینی کنید که چه تعداد از مشتریان شما در نهایت خریدار خواهند شد.
حفظ مشتری
اینکه بتوانید مشتریان خود را پس از اولین خرید حفظ کنید بسیار مهم است. قیف بازاریابی علاوه بر اینکه شما را تا پایان سفر و خرید مشتری همراهی می کند، به شما کمک می کند پس از خرید مشتری، آنها را با برند خود درگیر نگه دارید و هر چند وقت یکبار آنها را به فروشگاه خود بازگردانید. همیشه این را در نظر داشته باشید که حفظ مشتریان فعلی پنج برابر ارزان تر از جذب مشتریان جدید است.
با دلایل بالا، به راحتی می توان دریافت که داشتن یک قیف بازاریابی برای هر کسب و کاری ضروری است. اما چگونه باید یک قیف بازاریابی برای کسب و کار خود داشته باشیم؟ در زیر مراحلی را که می توانید برای داشتن قیف بازاریابی مناسب برای کسب و کار خود بردارید، به شما خواهیم گفت.
مراحل قیف بازاریابی

تعداد مراحل در یک قیف بازاریابی به رویکرد شما و عمدتاً به رفتار مشتریان شما بستگی دارد. در برخی موارد ممکن است قیف بازاریابی بسیار ساده و در موارد دیگر تعداد مراحل بیشتر باشد. اما به طور کلی، قیف بازاریابی در اکثر مشاغل امروزی شامل مراحل زیر است:
اطلاع
مرحله آگاهی در بالای قیف بازاریابی است. در این مرحله لازم است فرد کسب و کار شما را بشناسد و با فعالیت ها و خدماتی که ارائه می دهید آشنا شود. روش های مختلفی برای این مرحله وجود دارد. برای معرفی برند خود به افراد مختلف می توانید از سئو، تبلیغات گوگل، انتشار ویدئو، بازاریابی ایمیلی، فعالیت در رسانه های اجتماعی و غیره کمک بگیرید.
همچنین می توانید برند خود را در سایر صفحات اجتماعی پربازدید که به موضوع کسب و کار شما مرتبط هستند، تبلیغ کنید. در این موارد مراقب باشید که در پست های تبلیغاتی برند خود از دکمه CTA یا call to action استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید به مقاله CTA چیست؟ به خاطر داشته باشید که در این مرحله افراد زیادی وارد قیف شما می شوند و به دنبال رفع نیازها و خواسته های خود از طریق شما هستند. در این مرحله باید برند خود را به شکلی موثر معرفی کنید.
ایجاد علاقه (علاقه)
هنگامی که مردم از برند و خدمات شما آگاه شدند، باید بتوانید آنها را به محصولات و خدمات خود علاقه مند کنید. این مرحله از قیف بسیار مهم است زیرا در این مرحله است که افرادی که وارد قیف می شوند تصمیم می گیرند شما را ترک کنند یا تا مراحل بعدی با شما بمانند. اگر تعداد زیادی از کاربران در این مرحله قیف را ترک کنند، نرخ تبدیل کلی در پایین قیف به شدت کاهش می یابد. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق، در این مرحله باید روی کیفیت محتوای خود کار کنید و محتوای جذاب و خلاقانه ایجاد کنید.
در این مرحله استفاده از محتوای ویدیویی با کیفیت و عناوین جذاب تاثیر زیادی روی مخاطبان شما خواهد داشت. توجه داشته باشید که ما هنوز در ابتدای قیف بازاریابی هستیم و چیزی به کاربر نمی فروشیم. تمام تمرکز شما در این مرحله باید حفظ کاربرانی باشد که از مرحله اول وارد قیف بازاریابی شما شده اند.
جلب توجه (در حال مشاهده)
جلب توجه مرحله میانی قیف در نظر گرفته می شود. در این مرحله، مصرف کنندگان با برند شما درگیر می شوند و به مشتریان بالقوه کسب و کار شما تبدیل می شوند. در این زمینه باید اطلاعات تکمیلی در مورد خدمات و محصولات خود در اختیار مخاطبان خود قرار دهید. برای این منظور می توانید کمپین های تبلیغاتی مختلف خود را برای مشتریان ارسال کنید و توجه آنها را برای استفاده از محصولات و خدمات خود جلب کنید.
قصد
در این مرحله مصرف کنندگان به برند شما علاقه مند هستند و با برقراری ارتباط بیشتر علاقه خود را به کسب و کار شما نشان می دهند. زمانی که به این مرحله رسیدید، به این معنی است که بیش از نیمی از مسیر را با موفقیت پشت سر گذاشته اید و اکنون زمان آن است که محصولات خود را به مشتریان خود ارائه دهید تا آنها را بفروشید. در این مرحله باید به این سوال مهم پاسخ دهید که چرا مصرف کننده باید از شما خرید کند نه از رقبای شما! در این مرحله فراموش نکنید که برتری محصولات و خدمات خود را نسبت به محصولات مشابه در بازار نشان دهید و آنها را متقاعد کنید که از برند شما خرید کنند.
رتبه بندی (ارزیابی)
در این مرحله، خریداران بر اساس اطلاعاتی که در مراحل قبلی از برند و خدمات شما دریافت کرده اند، تصمیم خود را برای خرید یا عدم خرید از برند شما نهایی می کنند. بسیاری از کسب و کارها به اشتباه مشتریان خود را در این مرحله رها می کنند. توجه داشته باشید که بخش بازاریابی و فروش شما در این مرحله نقش بسیار مهمی دارد و می تواند تاثیر زیادی در تصمیم نهایی خریداران داشته باشد. در این مرحله باید مشتریان را متقاعد کنید که انتخاب برند شما می تواند یکی از بهترین انتخاب های آنها باشد.
مشتری شدن (تبدیل)
این مرحله آخرین مرحله قیف بازاریابی است. در این مرحله مشتری تصمیم می گیرد از برند شما خرید کند و مشتری شما شود. توجه داشته باشید که در این مرحله تیم بازاریابی و فروش به هدف اولیه خود که فروش محصول یا خدمات است رسیده اند، اما هنوز یک مرحله دیگر در قیف بازاریابی باقی مانده است که همان حفظ مشتریان و ایجاد حس وفاداری است. .
وفاداری
پس از خرید مشتری، قیف بازاریابی شما وارد مرحله جالب تری می شود. در این مرحله، تعامل مشتری با برند شما رشد کرده است و شما باید برای کسب وفاداری بیشتر تلاش کنید و مشتریان خود را به خرید بیشتر تشویق کنید. اگر این مرحله را به خوبی پشت سر بگذارید، مشتریان شما کسانی می شوند که برند شما را دنبال می کنند و مشتریان ثابت محصولات شما می شوند. معمولاً این مشتریان نه تنها خریدهای خود را از برند شما انجام می دهند، بلکه بسیاری از مشتریان را به خرید از برند شما تشویق می کنند. برای درگیر نگه داشتن مشتریان با کسب و کار خود، می توانید از پیشنهادات جذاب مانند دادن کدهای تخفیف استفاده کنید.
انواع قیف بازاریابی
انجمن های علمی مختلف مراحل مختلفی از قیف بازاریابی را در نظر می گیرند. هر یک از این روش ها را می توان با توجه به شرایط و بازارهای مختلف برنامه ریزی کرد.
مدل 3 طبقه

در این مدل قیف بازاریابی از سه مرحله تشکیل شده است.
- اطلاع
- احتیاط (بررسی)
- مشتری شدن (تبدیل)
مدل 5 مرحله ای
این مدل قیف بازاریابی شامل مراحل زیر است:
- اطلاع
- علاقه ایجاد کنید
- ارزیابی
- احتیاط (بررسی)
- مشتری شدن (تبدیل)
مدل 7 مرحله ای
کامل ترین مدل قیف بازاریابی مدل 7 مرحله ای است که شامل تمام مواردی است که در بالا به طور کامل توضیح دادیم. این مراحل عبارتند از:
- اطلاع
- علاقه ایجاد کنید
- ارزیابی
- احتیاط (بررسی)
- مشتری شدن (تبدیل)
- وفاداری
تفاوت بین قیف بازاریابی و قیف فروش چیست؟
مفهوم دیگری که در حوزه بازاریابی و فروش بسیار رایج است، قیف فروش است. توجه داشته باشید که قیف بازاریابی و قیف فروش دو مفهوم مجزا هستند. بسیاری از افراد و حتی مدیران این دو مفهوم را یکی می دانند. اگرچه ممکن است این دو مفهوم نزدیک به هم به نظر برسند، اما تفاوت هایی بین آنها وجود دارد. تفاوت اصلی این دو مفهوم در مشکلاتی است که روی آنها تمرکز می کنند. قیف بازاریابی بیشتر بر تیم بازاریابی و ایجاد تعامل با مصرف کنندگان متمرکز است. در مقابل، قیف فروش بیشتر بر مشتری و فروش محصولات تمرکز دارد.
نتیجه
قیف بازاریابی یکی از موضوعات مهم در بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ است. برای اینکه بتوانید به عنوان یک بازاریاب خوب کار کنید و بهترین استراتژی های بازاریابی و فروش را داشته باشید، باید با مفهوم قیف بازاریابی و مراحل آن آشنا باشید. در این مقاله سعی شده مفهوم قیف بازاریابی به زبان ساده بیان شود و مراحل آن نیز به طور کامل توضیح داده شود. اگر می خواهید برای شرکت هایی کار کنید که نیاز به استخدام بازاریاب های دیجیتال دارند، حتما در مورد استراتژی های بازاریابی و انواع قیف های بازاریابی تحقیق کنید و نحوه استفاده از آنها را بیاموزید. همچنین مطالعه مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست می تواند به درک بهتر بقیه این مقاله کمک کند.