
لوگو ویژگی های یک محصول یا موسسه را نشان می دهد. هر لوگو باید دارای محتوا و معنا باشد و علاوه بر خاص بودن با لوگوی سایر موسسات متفاوت باشد. این روزها لوگوی تلگرام به عنوان یکی از شرکت ها و پیام رسان های موفق بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین در این مقاله در مورد لوگوی تلگرام صحبت خواهیم کرد. در زیر در مورد مفهوم لوگوی تلگرام، سیر تکاملی این لوگو و ویژگی های آن صحبت خواهیم کرد.
اما چرا لوگو برای هر سازمانی حیاتی است؟ راه های زیادی برای بازاریابی وجود دارد که یکی از مهم ترین آنها داشتن لوگوی خاص و عالی است که جدا از افزایش اعتبار شما در بین مردم، هویت و تصویر ذهنی ماندگاری از شما در اختیار مخاطب قرار دهد. طراحی لوگو لازم نیست پیچیده باشد، اما باید به مخاطبان خود نشان دهید که برای کسب و کار خود و آنها ارزش قائل هستید. یک لوگوی خوب یک کسب و کار یا برند را به یاد ماندنی می کند و به برندها کمک می کند تا به اهداف بازاریابی خود دست یابند. به عبارت ساده تر، لوگو هویت یک برند یا کسب و کار است. بنابراین، هر سازمان هدف و هر برند معتبری باید از یک طراح حرفه ای و تیم متخصص برای طراحی لوگوی برند خود کمک بگیرد.
تلگرام چیست؟
قبل از اینکه در مورد مفهوم لوگوی تلگرام صحبت کنیم، بهتر است کمی با پیام رسان تلگرام آشنا شویم. تلگرام یک پیام رسان چند پلتفرمی، مبتنی بر ابر و منبع باز است. همانطور که می دانید کاربران تلگرام می توانند پیام ها، تصاویر، فیلم ها و اسناد مورد نظر خود را در این شبکه به اشتراک بگذارند. تلگرام به طور رسمی برای گوشی های اندروید، iOS و ویندوز در دسترس است. نسخه های تحت وب، ویندوز و لینوکس این نرم افزار نیز موجود است.
در میان انبوهی از اپلیکیشن های پیام رسان که این روزها در تلفن های همراه می بینیم، بدون شک تلگرام یکی از محبوب ترین هاست. این اپلیکیشن که توسط دو برادر برنامه نویس روسی به نام های پاول دورف و نیکولای دورف طراحی شده است، در سال 2013 در دسترس کاربران موبایل قرار گرفت و به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود در مدت زمان کوتاهی به یکی از محبوب ترین اپلیکیشن های پیام رسان تبدیل شد. دنیا تغییر خواهد کرد.
آمار تلگرام حیرت آور است. بر اساس آخرین برآوردها، تلگرام بیش از 100 میلیون کاربر فعال دارد و روزانه بیش از 15 میلیارد پیام در این اپلیکیشن ارتباطی رد و بدل می شود. تلگرام اپلیکیشنی است که هم از نظر سرعت پیام رسانی و هم از نظر امنیت و حفظ حریم خصوصی مثال زدنی است و به مراتب از رقبای خود پیشی گرفته است. در ادامه به مفهوم لوگوی این اپلیکیشن خواهیم پرداخت.
مفهوم لوگوی تلگرام

هر نرم افزار یا برنامه ای که در رایانه یا سیستم تلفن همراه خود استفاده می کنید دارای یک نام و یک نماد است. لوگوی نرم افزار نیز مانند لوگو فروشگاه ها یا هر کسب و کار دیگری باید مفهومی مناسب داشته باشد و اطلاعات کافی در مورد نرم افزار به کاربران بدهد. اگر به اطلاعات بیشتری در مورد مفهوم و ویژگی های لوگو نیاز دارید، مقاله لوگو چیست را مطالعه کنید.
نرم افزار تلگرام نیز مانند سایر نرم افزارها دارای لوگوی خاص و منحصر به فرد می باشد. حتما لوگوی تلگرام را قبلا دیده اید! لوگوی این اپلیکیشن به شکل یک موشک کاغذی در زمینه آبی طراحی شده است. اما موشک کاغذی که به ساده ترین شکل ممکن طراحی شده چه اطلاعاتی را به کاربر منتقل می کند؟
تلگرام از این لوگو برای انتقال مفهوم ارسال پیام دوستانه به مخاطب استفاده می کند. در واقع ارسال پیام با موشک کاغذی راهی دوستانه برای ارسال پیام تلقی می شود. از دیگر مفاهیم موشک کاغذی می توان به معنای آزادی و سهولت اشاره کرد. در طراحی این لوگو از هیچ متن یا شرحی استفاده نشده است زیرا هواپیمای کاغذی توانسته است معنای انتقال پیام را به خوبی در بر بگیرد. استفاده از رنگ پس زمینه آبی و موشک سفید نیز نشان می دهد که کاربران می توانند با استفاده از این نرم افزار محیطی امن و مطمئن برای انتقال پیام های خود داشته باشند.
آنچه مشخص است این است که شکل و ظاهر لوگوی تلگرام هیچ تاثیری در نحوه ارسال و دریافت پیام و نحوه عملکرد نرم افزار ندارد. پس چرا نرم افزار باید از یک تیم طراحی لوگو حرفه ای برای داشتن یک لوگوی منحصر به فرد و به یاد ماندنی استفاده کند؟
روند تکاملی لوگوی تلگرام
تلگرام در سال 2013 معرفی شد و در سال 2014 به محبوبیت رسید، این نرم افزار یکی از اپلیکیشن هایی است که در سال های اخیر نه تنها در بین کاربران ایرانی بلکه در سراسر جهان محبوبیت زیادی پیدا کرده است. تلگرام در ابتدا به عنوان یک پروژه تست پروتکل طراحی شد. لوگوی این نرم افزار در ابتدای کار تفاوت چندانی با ظاهر فعلی خود ندارد. اولین لوگوی این اپلیکیشن پیام رسان، اولین لوگوی طراحی شده به شکل مربع آبی با یک موشک کاغذی سفید بر روی آن بود.

با افزایش استفاده از این اپلیکیشن، لوگوی جدید جایگزین لوگوی قدیمی شد. در طرح جدید دایره جایگزین مربع و آبی روشن جایگزین آبی تیره شده است. این رنگ جدید باعث ایجاد حس آرامش روحی و اعتماد به نفس در کاربران شد که در نتیجه کاربران تشویق به استفاده بیشتر از آن شدند.
تلگرام در سال 2014 برای برخی از نسخه های اندروید لوگویی تهیه کرد که در واقع نسخه آزمایشی این شرکت بود، در این نسخه بسیاری از عناصر نسخه قبلی حذف شدند اما طرح همچنان یک موشک کاغذی را در زمینه آبی نشان می داد. پنج سال بعد، در سال 2019، تلگرام از لوگوی رسمی دیگری رونمایی کرد. لوگوی معرفی شده نسخه ای است که هنوز هم استفاده می شود. در نسخه جدید، طراحی ساده شده و تنها یک شکل سفید در پس زمینه آبی ظاهر می شود که نشان دهنده بال های موشک است.

توجه داشته باشید که لوگوی تلگرام هیچگاه در آپدیت های مختلف و معرفی لوگوی جدید تغییر چندانی نکرده است. این همان اهمیت طراحی لوگو است که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم. پس از محبوبیت نرم افزار خود، پاول دوروف نمی خواست تغییرات زیادی در لوگوی نرم افزار ایجاد کند. زیرا این لوگو در بسیاری از وب سایت ها استفاده می شد و کاربران تلگرام این نرم افزار را با همان لوگوی قبلی می شناختند.
ویژگی های لوگوی تلگرام
طراحی لوگوی تلگرام به گونه ای است که جدا از ظاهری بسیار ساده و مدرن، زیبایی خاصی نیز دارد. اما چه چیزی یک لوگوی خوب را می سازد؟ در طرح های مدرن، طرح های ساده و انتزاعی ارزش بیشتری دارند و جلوه بهتری ارائه می دهند. طراحی ساده لوگوی تلگرام، استفاده از این لوگو را در پوسترها، محصولات مختلف، وب سایت ها و … آسان کرده است. طراحی لوگوی تلگرام به عنوان علامت تجاری نشان دهنده این است که این لوگو از یک نماد گرافیکی ساخته شده است. علائم تجاری در واقع نشانه های ساده ای هستند که به راحتی در ذهن مردم نقش می بندند. مثلاً با ذکر نام تلگرام، تصویر دایره آبی با موشک کاغذی سفید در ذهن شنونده نقش می بندد. لوگوی تلگرام با وجود سادگی بسیار خلاقانه و پویا است و در نگاه اول پیام رسانی و سرعت را تداعی می کند. انتخاب رنگ های ساده و مرتبط و همچنین طراحی مینیمال این لوگو را جذاب کرده است.
لوگوی تلگرام چیست؟
لوگوها کاربردها و انواع مختلفی دارند. برخی از لوگوها به عنوان نماد یا نشانی برای نشان دادن فرهنگ و ایمان یک ملت طراحی می شوند. برخی دیگر به عنوان نمادهای تجاری و صنعتی استفاده می شوند. اما در هر کدام از این اپلیکیشن ها می توان از نوع خاصی از لوگو استفاده کرد. نوعی طراحی لوگو فیگوراتیو است که در آن از نماد یا نماد گرافیکی برای نشان دادن یک شی در دنیای واقعی استفاده می شود. در این نوع طراحی لوگو، طراح به صورت خلاقانه از تصاویر یا نمادها برای نشان دادن داستان آن برند یا توضیح ماموریت آن برند استفاده می کند. این نوع لوگوها معمولاً به صورت مینیمال طراحی می شوند و به راحتی در ذهن مخاطب نقش می بندند. همچنین این نوع لوگو پیام مورد نظر را به زیبایی و سریع به مخاطب منتقل می کند.
لوگوی اپلیکیشن پیام رسان تلگرام یک لوگو از نوع تصویر تجاری است. همانطور که گفتیم در طراحی این لوگو از موشک کاغذی به عنوان نمادی برای پیام رسانی سریع و دوستانه استفاده شده است. شاید در ابتدای کار، پاول دوروف تصور نمی کرد که این طرح جایگزین نام برنامه شود. اما لوگوی تلگرام به قدری ساده، شیک و گویا است که دیگر کسی نباید از نام این برنامه استفاده کند.
لوگوی تلگرام را دانلود کنید
در حال حاضر لوگوی تلگرام در قالب های مختلف در اینترنت یافت می شود و قابل دانلود است. در صورت نیاز به دانلود لوگوی تلگرام می توانید آن را از قسمت زیر دانلود کنید.
آخرین کلمه
لوگو به عنوان یک شناسه بصری یک برنامه بسیار مهم است. میزان موفقیت یک لوگو به هنر و خلاقیت طراح بستگی دارد. تلگرام یکی از محبوب ترین نرم افزارهای پیام رسان در جهان است که روز به روز بر تعداد کاربران آن افزوده می شود و لوگوی آن مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. تعداد کاربران این نرم افزار در سال 2021 به 500 میلیون نفر رسید که در این مطلب در مورد لوگوی تلگرام و ویژگی های آن توضیح داده ایم و دیدیم که ویژگی های ذکر شده به خوبی در طراحی لوگوی تلگرام دیده می شود. لوگوی تلگرام به عنوان یک شناسه از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا توانسته مفهوم و هدف برند را به مخاطب منتقل کند.