
اینستاگرام در حال حاضر یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی با بیش از یک میلیارد کاربر فعال ماهانه است و می توانید لوگوی آن را در هر گوشی مشاهده کنید. علاوه بر این، لوگوی اینستاگرام نیز در اکثر تبلیغات به عنوان مقدمه ای برای یک روش ارتباطی مورد استفاده قرار می گیرد و هرکس این لوگوی خاص را ببیند بلافاصله آن را تشخیص می دهد. یعنی این لوگو به خوبی توانسته رسالت خود را انجام دهد و به عنوان یک لوگوی خاطره انگیز شناخته شود. در ادامه می خواهیم نگاهی بیشتر به لوگوی اینستاگرام بیندازیم و در مورد مفهوم و تاریخچه آن صحبت کنیم. پس تا پایان این مقاله پونیشا بلاگ با ما همراه باشید.
معرفی اینستاگرام
اینستاگرام در سال 2010 توسط کوین سیستروم و مایک کریگر ایجاد و راه اندازی شد. این اپلیکیشن پس از گذشت دو سال توانسته در مدت زمان کوتاهی افراد زیادی را به خود جذب کند. به همین دلیل در سال 2012 توسط فیس بوک (متا) خریداری شد.
نام این شبکه اجتماعی اینستاگرام از ترکیب دو کلمه Instant Camera و Telegram به معنای ارسال پیام فوری از طریق تصاویر است. البته نام مناسب آن می تواند کاربرد و عملکرد آن را به خوبی توضیح دهد.
لوگوی اینستاگرام با طراحی خاص خود مفهوم این اپلیکیشن را تکمیل کرد. ظاهر، طراحی و مفهوم منحصر به فرد هر لوگو به کسب و کار شما هویت می بخشد. پس سعی کنید در انتخاب و طراحی لوگو نهایت دقت را به خرج دهید! برای آشنایی بیشتر با معنای لوگو پیشنهاد می کنیم مقاله لوگو چیست را مطالعه کنید؟
مزایای اینستاگرام
این شبکه اجتماعی با توجه به نوع و هدف استفاده از اینستاگرام توسط هر کاربر، امکانات و کارکردهای زیادی دارد. از مزایای اینستاگرام می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- مخاطبان و فضای بیشتری نسبت به سایر شبکه های اجتماعی
- فرصتی برای توسعه کسب و کار اینترنتی و تبلیغات
- اطلاعات در مورد اخبار و رویدادهای جهان
- امکان ویرایش و آپلود عکس و فیلم
- افزایش سطح دانش و آگاهی
- و…
سیر تکاملی لوگوی اینستاگرام

اولین نسخه از این لوگو برای آیفون فاش شد. پس از دو هفته، شرکت اپل می خواست از آن در فروشگاه اپل استفاده کند. اما به دلیل شباهت لوگوی طراحی شده با دوربین پولاروید، این درخواست میسر نشد. به همین دلیل، Systrom تغییر کرده و لوگوی منحصربفردتری برای این برنامه ایجاد کرده تا بیشتر دیده شود.
در اولین لوگوی رسمی اینستاگرام، سیستروم و رایس طراحی جدیدی را با ترکیب یک زنگ و یک دوربین هاول با لنز در وسط دوربین، با رنگین کمان در سمت چپ همراه با چهار حروف اول اینستاگرام (Inst) ایجاد کردند. این طراحی فقط در چهل و پنج دقیقه انجام شد!

در سال 2011 تغییرات کوچکی در لوگوی قبلی اینستاگرام ایجاد شد. در این طرح، رایس با استفاده از سایه ها طراحی دقیق تری انجام داد تا ظاهری سه بعدی و برجسته به لوگو بدهد. در طراحی جدید از لنز و رنگ های دوربین به صورت طبیعی تری استفاده شده و به جای کلمه Inst از مخفف کلمه Instagram، Insta استفاده شده است.

در سال 2016 طی 9 ماه فکر و تلاش مستمر توسط تیم طراحان مبتکر و خلاق، یک طرح مینیمال کاملا متفاوت برای اینستاگرام با حفظ عناصر لوگوی قبلی ارائه شد. طراحی جدید اینستاگرام نشان دهنده اوج زیبایی در سادگی است که یکی از ویژگی های یک لوگوی خوب است.
این لوگو با طیف رنگ های گرم مدتی مورد انتقاد بسیاری از کاربران قرار گرفت تا اینکه مورد قبول همه قرار گرفت.
در این طراحی، طراحان لوگو قدرت و پیشرفت های چشمگیر اینستاگرام را به نمایش گذاشتند. همچنین لوگوی اینستاگرام به عنوان بخشی گرافیکی از هویت بصری معرفی شد. لوگوتایپ با فونت BillaBong اجرا می شود. این شبکه اجتماعی با خطوط منظم و ظرافت خاص خود حس خوبی را به کاربران القا می کند. البته لوگوی اینستاگرام در طول این سال ها تغییری نکرده و همچنان از همان لوگو استفاده می کند. اگرچه لوگوی اینستاگرام سابقه طولانی ندارد، اما تکامل و تغییر آن سریع بوده و ممکن است همچنان ادامه داشته باشد!

مفهوم لوگو اینستاگرام
رنگین کمان این نماد می تواند تفسیری از افراد و لایه های مختلف جهان باشد. افراد از نژادهای مختلف از طریق اینستاگرام به هم متصل می شوند. این بدان معناست که شما با انواع زندگی، اقلام، حیوانات و غیره روبرو خواهید شد. در این شبکه اجتماعی
البته یکی از زیبایی های این اپلیکیشن زیبایی همدلی و کنار هم بودن با وجود دوری است.
دوربین پولاروید یک انتخاب هوشمندانه برای طراحی لوگوی اینستاگرام بود. زیرا عکس گرفته شده توسط دوربین پولاروید همزمان چاپ می شود. و این به معنای ثبت خاطرات در لحظه با اینستاگرام است. لوگوی اینستاگرام در نگاه اول ساده، شیک و مرده به نظر می رسد، اما ناگفته های زیادی در آن وجود دارد!
کسب و کار امروزی علاوه بر محبوبیت نیاز به دیده شدن دارد. طراحی یک لوگوی عالی می تواند گران باشد. برای قیمت گذاری لوگو باید عواملی مانند ظاهر، زمان، طراح با تجربه و غیره را در نظر بگیرید.
نوع لوگو اینستاگرام
این لوگو علامت تجاری این برند است که می توان آن را به عنوان لوگوی تصویری نیز خواند. هیچ متن یا محتوایی در تمبر وجود ندارد. زیرا در این نوع با نماد، نماد، تصویر و … برند را از طریق روانشناسی تبیین و نشان می دهند. همچنین، لوگو از طریق جلوه های بصری به انتقال مفهوم کمک می کند. مانند استفاده از طراحی دوربین پولاروید و مفهوم ثبت تصاویر و خاطرات در لحظه!
سرانجام
مردم با ویدیوها و عکس هایی که روزانه به اشتراک می گذارند، لحظات خوب و بد خود را با دیگران به اشتراک می گذارند. این شبکه اجتماعی کمک زیادی به شناخت افراد می کند تا عقاید و باورهای نادرست از بین برود و افراد با یکدیگر متحد شوند. اینستاگرام مانند بسیاری از شبکه های اجتماعی دیگر دارای معایبی است اما مزایای آن باعث گسترش و جهانی شدن این اپلیکیشن شده است.
اگرچه لوگوی اینستاگرام سال 2016 تمامی عناصر کلیدی طراحی های گذشته را حفظ کرده است، اما طبق پیش بینی محققان و کارشناسان به یکی از معروف ترین و محبوب ترین لوگوهای جهان تبدیل شده است. نماد و لوگوی هر برند نشان دهنده و نشان دهنده قدرت آن تجارت است. البته لازم به ذکر است که اینستاگرام همچنان هم در حوزه لوگو و هم در زمینه کارایی و کارایی توانایی پیشرفت بیش از پیش را دارد.