
اگر قصد راه اندازی یک کسب و کار یا کسب و کار آنلاین را دارید، ایجاد یک لوگوی خاص و حرفه ای برای معرفی و شناسایی برند شما یکی از اساسی ترین اقدامات به حساب می آید. زیرا لوگو نمایانگر و نشان دهنده چهره برند و کسب و کار شماست. برای ایجاد و طراحی یک لوگوی جذاب و خاص که هویت برند را مشخص کند و پیام تجاری را منتقل کند، نیاز به برنامه و استراتژی دقیق، تجزیه و تحلیل رقبا، مشاوره و بررسی افکار عمومی دارد. در این مقاله می خواهیم به شما بگوییم که چگونه لوگوهای خاصی را طراحی کنید که در ذهن افراد بماند و نمونه هایی از لوگوهای خاص را به همراه ابزار لازم برای این طراحی به شما معرفی کنیم.
اصولی که برای ایجاد یک لوگوی سفارشی باید بدانید
قبل از طراحی لوگو، باید بدانید که لوگو چیست و برای شناخت و تحقیق در مورد اهداف خود وقت بگذارید. به طور خلاصه، لوگو یک علامت گرافیکی از یک نماد، نماد، کتیبه و غیره است که باعث می شود برند شما قابل تشخیص و در ذهن افراد جاودانه شود. با به کارگیری استراتژی مناسب و توجه به عناصر بصری می توانید یک لوگوی خاص ایجاد کنید. برای ایجاد یک طرح جدید فاکتورهای زیادی مانند سبک، رنگ، فونت و … موثر است که در ادامه به آنها می پردازیم.
انواع لوگو
اولین قدم پس از بررسی اهداف و ایده های لازم، انتخاب سبک و نوع لوگو است. با در نظر گرفتن شخصیت برند، نوع حرفه و بدون توجه به دنیای مد، سبکی را انتخاب کنید که مناسب کسب و کار شما باشد. لوگوها در کلاسیک، سنتی و غیره موجود هستند. سبک ها معروف ترین و محبوب ترین انواع لوگو عبارتند از:
نوع لوگو
علامت کلمه یا لوگو یک علامت گرافیکی مبتنی بر متن است. این عامل بصری با استفاده و طراحی نام برند به طور غیرمستقیم باعث ثبت نام و لوگو در اذهان عمومی می شود. اگر قصد استفاده از این نوع لوگو را دارید، بهتر است نامی منحصر به فرد و مناسب برای کسب و کار خود انتخاب کنید.

تک نگاری
این نوع لوگو زیر مجموعه ای از تایپوگرافی است که از ترکیب یک تا سه حرف ایجاد می شود. مونوگرام برای برندهایی با نام های بلند مناسب است و می توان از آن برای ایجاد یک لوگوی خاص و متمایز استفاده کرد. به عنوان مثال، LG مخفف Lucky Goldstar است و نمونه ای از لوگوی مونوگرام است.
دیداری

لوگوی گرافیکی یک لوگو مبتنی بر گرافیک (انتقال پیام از طریق یک تصویر) است که هویت برند را افزایش می دهد و محصولات و خدمات برند شما را ارائه می دهد. روباه آتشین فایرفاکس نمونه ای از لوگوی بصری است.
ترکیبی

یک لوگوی ترکیبی با استفاده از متن همراه با یک بخش گرافیکی ایجاد می شود. مردم با دیدن همزمان نام و تصویر در لوگو ارتباط بهتری با برند شما برقرار می کنند. همچنین لوگوی تصویری عملکرد خوبی در تقویت بازاریابی برند، شناخت، افزایش اعتماد و جذب مخاطبین دارد.
حداقل
سبک مینیمال نمونه ای از هنر زیبا در سادگی است. این نوع سبک به ارائه مفهوم و هویت برند و همچنین حداقل جزئیات اولیه با تاکید بر مدرنیته و به دور از هرگونه اضافات و پیچیدگی اشاره دارد.
به صورت انتزاعی

لوگوی انتزاعی یکی از محبوب ترین انواع لوگو است که می تواند تاثیر زیادی بر روی مخاطب داشته باشد. در این لوگوهای مفهومی، رنگ ها، اشکال هندسی، ایده آل های بصری مختلف، حروف و غیره. به طور خلاقانه ای ترکیب می شوند تا بتوانند مخاطب را جذب کنند و هدف برند و تجارت شما را منتقل کنند. لوگوی پپسی نمونه ای از لوگوهای مفهومی است.

جوز هندی
لوگوی مسقط در واقع شخصیتی است که به سبک کارتونی، جذاب، رنگارنگ و خنده دار طراحی شده است که به بازاریابی و ارتباط قوی با مردم کمک می کند. KFC یکی از معروف ترین نمونه های آرم مسقط است.
نشان
این لوگو یکی از اصیل ترین انواع لوگوهای تجاری در جهان است که به عنوان نماد سنت، قدرت و امنیت شناخته می شود. با قرار دادن متن در فرم یا ترکیب سنتی تصویر و متن در قاب های کلاسیک (ترکیب عناصر بصری با متن) سبک خاصی ایجاد می شود.
انواع فونت و رنگ لوگو
انتخاب رنگ مناسب و شناخت مفهوم و روانشناسی هر رنگ به تاثیر لوگو کمک زیادی می کند. با توجه به اینکه انتخاب رنگ لوگو کاملا اصلاح شده است، می توانید با انتخاب یک رنگ یا ترکیب چند رنگ، لوگوی برند خود را زنده کنید.
در طراحی لوگو ممنوعیت رنگ وجود ندارد، اما بهتر است رنگ لوگو با محیط کسب و کار، طرح و نوع خدمات شما همخوانی داشته باشد. زیرا بین رنگ و هویت برند شما ارتباط خاصی وجود دارد.
برای انتخاب فونت مناسب، عواملی مانند شخصیت برند، سبک طراحی، سازگاری رنگ، سادگی و دوری از مد را در نظر بگیرید. انواع اصلی فونت ها عبارتند از:
فونت Serif

فونت سریف با ظاهری بسیار ساده و سنتی به لوگوی شما ظاهری کلاسیک می دهد. با این فونت کمی بلند شدن (برای خوانایی بهتر) در انتهای حروف محسوس است. Time New Roman یکی از معروف ترین فونت های سریف است.
فونت بدون سریف
بر خلاف سریف ها، فونت های sans serif کشش کمی در انتهای حروف ندارند و مدرن تر به نظر می رسند. در واقع این فونت از ریشه خط یونانی گرفته شده است. Calibri و Myriad italic از بهترین فونتهای sans serif هستند.
فونت اسکریپت
این فونت ها مانند دست خط واقعی عمل می کنند و لطافت، ظرافت و خلاقیت را در آنها می بینید. ادواردین نمونه ای از فونت است.
فونت دست نویس
فونت های دست نویس با ظاهری زیبا و سبک خوشنویسی نشان دهنده هنر و خلاقیت طراح است. Patrick wave یک نمونه زیبا از فونت های دست نویس است.
رقبا را شناسایی کنید
یک لیست کامل از رقبای تجاری خود تهیه کنید. سپس با تحقیق و تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، عوامل رشد و تخریب لوگوی خود، طرحی خاص و جدید ایجاد کرده و به جای تقلید سعی در متفاوت بودن داشته باشند. علاوه بر این برای داشتن یک لوگوی خاص و خلاقانه باید از هرگونه کپی برداری و استفاده از تصاویر آماده برای جلب اعتماد مردم، شخصیت و شناخت برند خود پرهیز کنید.
اندازه های استاندارد لوگو
گاهی اوقات آرم های خلاقانه شما باید در برخی از وب سایت ها، کارت ویزیت ها، کاتالوگ ها، بروشورها یا بیلبوردها چاپ شوند. بنابراین لازم است لوگو به گونه ای طراحی شود که بتوان از آن در اندازه های مختلف استفاده کرد و کیفیت خود را حفظ کرد. با ایجاد یک لوگو در فرمت وکتور می توانید یک لوگو با هر اندازه و مقیاسی را بدون نگرانی از از دست دادن کیفیت آن دریافت کنید.
استخدام طراح حرفه ای
اگر به دنبال لوگوهای سفارشی هستید، باید لوگوهای رایگان یا ارزان را فراموش کنید زیرا تنها با استخدام یک طراح مجرب و متخصص می توانید یک لوگو سفارشی طراحی کنید.
همه مردم، شرکت های معتبر و حتی کسب و کارهای کوچک، در ابتدای کار خود به معروف شدن و جلب اعتماد مردم فکر می کنند. لوگو برای انعکاس هویت و ثبت برند در اذهان عمومی بسیار مهم است. به همین دلیل اگر لوگو اصولی طراحی نشود و با اهداف شما مرتبط نباشد در آینده مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. زیرا تغییر لوگو می تواند اعتبار و شهرت شما را به خطر بیندازد. بنابراین توصیه می شود در همان ابتدا با استخدام طراح و به کارگیری اصول و نکات طراحی لوگو به کسب و کار خود کمک کنید.
همچنین می توانید با ایجاد لوگو به صورت آنلاین در پونیشا با بهترین کارشناسان ارتباط برقرار کنید و بهترین طراحی و نتیجه دلخواه را بگیرید. برای این کار می توانید وارد سایت پونیشا شوید و پروژه لوگوی خود را ثبت کنید تا فریلنسرهای حرفه ای پیشنهادات خود را برای شما ارسال کنند. همچنین می توانید با مراجعه به نمونه کارهای فریلنسر لیستی از لوگوهای خلاقانه ایرانی را مشاهده کنید.
لوگوهای خاص و مدرن
گرایش های جدیدی در طراحی لوگو هر ساله ظاهر می شود. امسال هم تفاوتی نخواهد داشت. با این حال، آنچه متفاوت خواهد بود، نیروهای اساسی در پشت این روندهای طراحی لوگو هستند. در سال 2023، لوگوهای طراحی خاص با نوآوری، میل به آزادی و سادگی همراه خواهند بود. اما باید در نظر داشته باشید که لوگو باید دائمی و مستقل از زمان باشد.
از دیگر سبک های لوگوی مدرن می توان به لوگوهای گرافیکی و هولوگرافیک، تایپوگرافی، لوگوهای متحرک، لوگوهای وب، لوگوهای متریال، لوگوهای چوبی و غیره اشاره کرد.
یکی از معروف ترین لوگوهای خارجی، لوگوی شرکت آمازون است. لوگوی فعلی آن یک آرم ترکیبی است که شامل نام آمازون و یک نماد نارنجی است که از حروف A تا Z نام آمازون تشکیل شده است. بر اساس روانشناسی رنگ، رنگ نارنجی نشان دهنده شادی و گرمی و به نوعی صمیمیت شرکت با مصرف کننده است. این نماد نارنجی رنگ صورتی خندان را نشان می دهد و از A تا Z گسترش می یابد تا همه چیز در این فروشگاه آنلاین وجود داشته باشد که به قول آنها “از شیر مرغ تا گوشت انسان” را می توان در آنجا یافت.

ویژگی های یک لوگوی منحصر به فرد
لوگو یک نماینده ویژه برای شناسایی و نشان دادن کسب و کار شما است. علاوه بر این، خلق آثار تاثیرگذار، متفاوت و خاص نیازمند ذهنی قدرتمند و خلاق است. در واقع خلاقیت رمز موفقیت در این حرفه است.

یکی از مهم ترین ویژگی های یک لوگوی حرفه ای طراحی منحصر به فرد و در عین حال ساده است. ساده نگه داشتن آن و اجتناب از هر گونه پیچیدگی و درهم ریختگی، راه طولانی را به سوی دوام و بازیابی لوگو در آینده می رساند. برای به دست آوردن ایده از لوگوهای زیبا، باید با ویژگی های یک لوگوی خوب آشنا باشید. از ویژگی های خاص لوگو می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- منعکس کننده ماهیت کسب و کار
- اجزای لوگو (از نظر سبک و نوع) را با کسب و کار هماهنگ کنید
- به سرعت برند خود را از طریق لوگو تشخیص دهید
- با کمترین تبلیغات در ذهن ثبت نام کنید
- ساده و جذاب
- تعادل رنگ
- توانایی انتقال پیام و اهداف برند
- جلب اعتماد و جذب مخاطبین
- بدون محدودیت زمانی و اعتبار
- قابل انعطاف
- عدم شباهت به لوگوهای دیگر (بدون کپی)
- پایداری بالا و قابلیت بازیابی در صورت لزوم
- و…
لوگو اولین قدم برای برندسازی و شناخته شدن در دنیای تجارت و بازاریابی است. با توجه به رقابت شدید و ظهور کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین، داشتن لوگوی خاص و چالش برانگیز یکی از الزامات می باشد. لوگو با نشان دادن ویژگی ها، هویت، شخصیت، ارائه خدمات و اعتبار شما به رشد و توسعه شما کمک می کند.
هزینه طراحی لوگوی سفارشی چقدر است؟
هزینه یک لوگو ثابت نیست و به عوامل مختلفی مانند نوع طراحی، زمان صرف شده، تعداد اصلاحات، مفاهیم و غیره بستگی دارد. لازم به ذکر است که هزینه لوگو سرمایه گذاری برای آینده ای روشن و کسب و کار جاودانه محسوب می شود، پس بهتر است لوگوهای رایگان انتخاب نکنید.
نتیجه
برای ماندگاری در ذهن و رشد اقتصادی بهتر است با به کارگیری اصول طراحی (نوع لوگو، انتخاب رنگ لوگو و…) و همچنین با استفاده از پیشنهادات و انتقادات و کارشناسان افراد، طرحی جدید خلق کنید.
همانطور که مشاهده کردید در این مقاله نحوه طراحی لوگوی خاص و نکاتی که در طراحی لوگو باید به آنها توجه شود را توضیح داده ایم. اگر هنوز در این مورد سوالی دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.