منو سایت

  • خانه
  • وبلاگ
  • کلان داده چیست؟ برنامه های کاربردی داده های بزرگ

کلان داده چیست؟ برنامه های کاربردی داده های بزرگ

 تاریخ انتشار :
/
  وبلاگ
کلان داده چیست؟ برنامه های کاربردی داده های بزرگ

اگر شما نیز به دنبال راهی آسان برای تجزیه و تحلیل روندهای کسب و کار و پیش بینی آینده آن هستید، باید به سراغ حوزه داده های بزرگ بروید. اگر می خواهید بدانید بیگ دیتا چیست، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ جامعی برای این سوال دریافت کنید.

تجزیه و تحلیل و بررسی حجم زیادی از داده های سازمانی با استفاده از روش های سنتی قطعا کار آسانی نخواهد بود. به همین دلیل در اوایل دهه 2000، گارتنر تعریف جدیدی به نام Big Data for Big Data Analytics را اعلام کرد. اکثر مدیران سازمان برای بینش بهتر کسب و کار به تجزیه و تحلیل داده ها نیاز دارند. کلان داده یا کلان داده جهت کسب و کار و فرآیند چرخش سازمان ها را تعیین می کند و فرصتی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات فراهم می کند.

در زیر به توضیح مفهوم کلان داده و ویژگی های آن می پردازیم. همچنین شما را با مزایای داده های بزرگ برای مشاغل مختلف و ابزارهای تجزیه و تحلیل داده های بزرگ آشنا خواهیم کرد.

کلان داده چیست؟

کلان داده چیست؟

به طور کلی روزانه حجم عظیمی از داده ها وارد هر سازمانی می شود. این اطلاعات آنقدر بزرگ، سریع و پیچیده است که با روش های سنتی قابل پردازش نیست. در حالی که می توان از این اطلاعات کلان برای رفع مشکلات تجاری سازمان استفاده کرد.

در واقع، حجم عظیمی از اطلاعات داده‌محور یا ویژگی‌های خاص جمع‌آوری‌شده برای یک هدف خاص، داده‌های بزرگ یا داده‌های بزرگ نامیده می‌شوند. داده‌های خام، داده‌هایی هستند که بدون نظم و طبقه‌بندی جمع‌آوری می‌شوند و عملاً کاربرد خاصی ندارند. اما اگر این داده های خام پردازش شوند، تبدیل به اطلاعات مفهومی و کاربردی می شوند. وظیفه اصلی Big Data پردازش این حجم عظیم اطلاعات و تبدیل آن به اطلاعات طبقه بندی شده است.

اهمیت داده های بزرگ زمانی مشخص می شود که حتی بتواند نتیجه یک انتخابات را در یک کشور تغییر دهد. به عنوان مثال، مطالعه ای در مورد نتایج جستجوی گوگل و تاثیر آن بر انتخابات 2017 آمریکا انجام شد و مشخص شد که ترامپ با کمک داده های کلان به دست آمده از ایالت های مختلف آمریکا و جستجوهای مردم در گوگل در برخی از ایالت ها سخنرانی هایی داشته است. منطقه ای مردم پسند در آنجا بود و بنابراین او توانست با کسب آرای بیشتر رئیس جمهور شود.

ویژگی های داده های بزرگ

ویژگی داده های بزرگ
تجزیه و تحلیل داده های بزرگ

در تعریف کلان داده از عبارت 3V برای شناسایی کلان داده استفاده می شود. زیرا این مدل ویژگی های اصلی داده های بزرگ را بیان می کند. البته امروز موارد دیگری نیز به این لیست سه گانه اضافه شده است. مهمترین ویژگی های کلان داده یا پنج در مقابل داده های بزرگ به شرح زیر است:

حجم صدا

وقتی از کلان داده صحبت می کنیم، منظور داده هایی است که قابل شمارش نیستند. هرکسی تعریف خاص خود را از کلان داده دارد. به عنوان مثال، ممکن است چند صد هزار داده را به عنوان کلان داده بنامیم. در حالی که کلان داده بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می کنید.

تنوع

اطلاعات در سازمان ها به اشکال مختلف از جمله متن، ویدئو، عکس، شماره، ایمیل و لینک ذخیره می شود. اما از آنجایی که همه اطلاعات یکسان نیستند، Big Data می تواند همه این داده ها را در دسته های مختلف طبقه بندی کند.

سرعت

روزانه داده های زیادی تولید می شود و حجم اطلاعات به سرعت در حال افزایش است. بنابراین، جمع آوری تمام اطلاعات با سرعت بالا کار آسانی نیست. اما به لطف فناوری‌های جمع‌آوری داده‌ها مانند داده‌های بزرگ، حجم زیادی از اطلاعات را می‌توان به راحتی ذخیره و به روز کرد.

پیش بینی ناپذیری (تغییرپذیری)

داده های وارد شده به سازمان در طول زمان نتایج متفاوتی را نشان می دهد. از سوی دیگر، Big Data داده هایی را ذخیره می کند که از صحت آن مطمئن است.

اعتبار

هر روز داده های زیادی وارد سازمان می شود که بسیاری از آنها ممکن است ناخواسته باشند. بنابراین، با توجه به این اطلاعات نادرست، مهم است که منبع جمع آوری کلان داده قابل اعتماد باشد.

منظور از استفاده از داده های بزرگ چیست؟

اهمیت استفاده از داده های بزرگ

حتما این سوال را پرسیده اید که داده کاوی چیست و چرا باید از داده های بزرگ استفاده کنیم؟ بنابراین مهم ترین دلایل اهمیت داده های بزرگ و استفاده از آن را برای شما توضیح می دهیم:

صرفه جویی در زمان و هزینه

سازمان گاهی مجبور است در مدت زمان کوتاهی تصمیمات بزرگ بگیرد. امروزه برخلاف گذشته، ابزارها و ماشین های هوش مصنوعی تمامی وظایف جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات را انجام می دهند. به همین دلیل بهتر است صاحبان مشاغل بدانند هوش مصنوعی چیست و تجزیه و تحلیل اطلاعات را به ابزارهایی مانند Big Data بسپارند.

تجزیه و تحلیل دقیق مشتری و نیازهای او

کلان داده تمام انتظارات مشتری را به شما نشان می دهد و با تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به بازدیدها و خریدهای مشتری، رفتار آنها را شناسایی می کند.

شناخت بازار و رقبا

با استفاده از داده های بزرگ می توانید اطلاعات موجود در بازارهای خارجی را تجزیه و تحلیل کنید و رقبای خود و رفتار آنها را تحلیل کنید. سپس فعالیت های مفید آنها را وارد سازمان خود کنید و استفاده از نیروی انسانی را به حداقل برسانید.

اثربخشی بازاریابی خود را افزایش دهید

کلان داده به شما کمک می کند تا تصمیمات بهتری بگیرید و این منجر به کارایی کار بیشتر می شود.

مزایای داده های بزرگ برای تجارت

از مزایای اصلی داده های بزرگ در تجارت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از هوش مصنوعی در تصمیم گیری های سازمانی
  • خدمات مشتری را بهبود بخشید
  • شناسایی زودهنگام خطر برای محصول یا خدمات
  • بهره وری عملیاتی بهتر
  • با استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها، نوآوری و توسعه محصول را هدایت کنید
  • توانایی برآورده کردن انتظارات مشتری، تغییر خط تولید شرکت و اطمینان از قوی بودن بازاریابی
  • کمک به شرکت ها در طراحی مجدد و نوآوری محصولات
  • عیب یابی مشکلات تبلیغ کنندگان و ارائه اطلاعات بازاریابی
  • تقویت جذب و حفظ مشتری

کاربرد کلان داده در سازمان های مختلف

کلان داده در سازمان های مختلف کاربردهای مختلفی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

تحصیلات

یکی از بهترین کاربردهای کلان داده در زمینه آموزش است. با استفاده از داده های بزرگ، انتخاب رشته و یافتن شغل می تواند برای دانشجویان بسیار آسان تر از گذشته باشد. همچنین به جای همان آموزش های قدیمی برای همه دانش آموزان، روش های مختلف یادگیری را ارائه می دهد. شخصی سازی یادگیری برای هر دانش آموز باعث می شود استعداد هر دانش آموز شکوفا شود.

مراقبت های بهداشتی

استفاده از داده های بزرگ در مراقبت های بهداشتی خدمات بهتری را به بیماران ارائه می دهد. شخصی سازی برای بیماران درمان را بهبود می بخشد و در نتیجه سلامت جامعه را افزایش می دهد. همچنین می توان با استفاده از کلان داده ها در مورد هر بیمار، مانند شناسایی الگوی تغییرات ضربان قلب افراد، از بیماری هایی مانند سکته جلوگیری کرد.

تولید

استفاده از داده های بزرگ در صنعت تولید محصولاتی را بر اساس نیازها و علایق مشتری ایجاد می کند. از سوی دیگر با استفاده از داده های بزرگ می توان عیوب محصول و خط تولید را شناسایی کرد.

رسانه های اجتماعی

یکی از مهم ترین کاربردهای کلان داده را می توان در بازاریابی شبکه های اجتماعی مشاهده کرد. شخصی سازی اطلاعاتی مانند پروفایل، تشخیص چهره یا حساب شخصی باعث می شود اطلاعات افراد در شبکه های مجازی طبقه بندی شود.

بازار یابی

امروزه بسیاری از خریدهای مردم با استفاده از تلفن همراه و اینترنت انجام می شود. Big Data با جمع آوری اطلاعات در مورد مشتریان و بررسی سابقه خرید آنها، پیشنهادات شخصی ارائه می دهد و به بازاریابی کمک زیادی می کند.

بانک

هر روز اطلاعات زیادی وارد سیستم بانکی و مالی می شود. بنابراین، استفاده از داده های بزرگ برای تصمیم گیری های تجاری ضروری است. با استفاده از داده های بزرگ، می توانید داده ها را جمع آوری کنید و تصمیمات سرمایه گذاری بزرگی بگیرید.

ابزارهای تجزیه و تحلیل داده های بزرگ

امروزه ابزارهای مختلفی برای تجزیه و تحلیل کلان داده ها وجود دارد که در زیر به معرفی برخی از آنها می پردازیم:

جدول

Tableau یک ابزار بسیار قدرتمند تجزیه و تحلیل کلان داده است. اگرچه یادگیری این سیستم عامل کمی دشوار است. اما ارزش استفاده را دارد. سیستم عامل Tableau ویژگی های جامعی را ارائه می دهد. همچنین هر مقدار داده را بدون در نظر گرفتن اندازه کنترل می کند.

این سیستم عامل دارای چندین ویژگی هوشمند و فوق العاده سریع است. همچنین دارای یک سیستم تعاملی است و روی دستگاه های تلفن همراه کار می کند.

اسپلانک

سیستم عامل Splunk داده های شرکت های کوچک و بزرگ و همچنین ادارات دولتی و سازمان های غیرانتفاعی را مدیریت می کند. این سیستم عامل داده ها را جمع آوری می کند و پس از نمایه سازی قابلیت جستجو و مرتب سازی را نیز فراهم می کند. همچنین نظارت مناسب را امکان پذیر می کند و الگوهای غیر معمول را شناسایی می کند. سیستم عامل Splunk همچنین قابلیت تجزیه و تحلیل بصری و گزارش دهی را فراهم می کند و رابط های کاربری قابل برنامه ریزی ایجاد می کند.

تحلیل بصری Sas

این سیستم عامل تجزیه و تحلیل و به اشتراک گذاری داده ها را آسان می کند و یک انتخاب عالی برای ایجاد نمایشگرهای بصری و تجسم داده ها است. این برنامه قابلیت داده کاوی و مدل سازی آماری را دارد. همچنین با ساخت این مدل ها کمک زیادی به پیش بینی و ارزیابی ریسک و پاداش کمپین های مختلف بازاریابی می کند.

گوشت

یکی از جذاب ترین ابزارها برای تجزیه و تحلیل کلان داده، Ploty است. این برنامه همچنین به شما امکان ذخیره و توزیع اطلاعات گرافیکی را می دهد. همچنین امکان ترسیم نمودار در گزارش ها، برنامه ها، محصولات و تجزیه و تحلیل بدون نیاز به دانش خاصی را در اختیار شما قرار می دهد. از طرف دیگر، از داده ها نسخه پشتیبان تهیه می کند و در حساب شما ذخیره می کند.

نتیجه

طبق آمار متخصصان علمی، هر فردی که با دستگاه های دیجیتال سروکار دارد، در هر ثانیه 5.1 مگابایت داده تولید می کند. این داده ها به تدریج افزایش می یابد و به حجم انبوه تبدیل می شود. از سوی دیگر، بسیاری از مشاغل یا افراد عادی به این اطلاعات نیاز دارند. زیرا با تجزیه و تحلیل آنها می توانند گام بزرگی در جهت بهبود کسب و کار خود بردارند.

کلان داده برای طبقه بندی این اطلاعات اختراع شد. بسیاری از مردم تا به حال نمی دانستند Big Data چیست. در حالی که بیشتر آنها به داده های بزرگ نیاز دارند.

داده های بزرگ گزینه مناسبی برای کشف ارتباطات بیشتر بین پدیده های مختلف و تحلیل آنهاست. بنابراین، اگر شما نیز یک سازمان را اداره می‌کنید اما نمی‌دانید کلان داده چیست، توصیه می‌کنیم حتماً یک متخصص کلان داده را برای سازمان خود استخدام کنید.

البته به خاطر داشته باشید که همه نمی توانند پروژه های برون سپاری را انجام دهند. در نتیجه، به دنبال فردی با مهارت‌های ویژه داده‌های بزرگ، از جمله تسلط بر ساختار داده‌ها و الگوریتم‌ها و داشتن ذهنیت تحلیلی باشید. متخصص باید دانش کافی از علم داده داشته باشد و بداند که هوش مصنوعی چیست.

اما اگر زمان و تجربه کافی برای یافتن آن فرد را ندارید، پیشنهاد می کنیم به فریلنسرهای پونشا اعتماد کنید. زیرا در سایت پونیشا کارشناسان حرفه ای آمادگی خود را برای تکمیل پروژه کلان دیتا اعلام کرده اند و خیال شما را از بابت کیفیت کار راحت می کنند.