منو سایت

  • خانه
  • وبلاگ
  • گوگل آنالیتیکس چیست؟ کاربرد گوگل آنالیتیکس در کسب و کار

گوگل آنالیتیکس چیست؟ کاربرد گوگل آنالیتیکس در کسب و کار

 تاریخ انتشار :
/
  وبلاگ
گوگل آنالیتیکس چیست؟ کاربرد گوگل آنالیتیکس در کسب و کار

امروزه در فضای اینترنت و دیجیتال مارکتینگ، داده ها نقش بسیار مهمی دارند. این داده ها، مانند نفت خام، باید استخراج شوند تا برای تجزیه و تحلیل استفاده شوند. هر سایت یا وبلاگ باید داده های خود را همانطور که توسط کاربران وارد می شود دریافت کند. این داده ها شامل تعداد بازدید از هر صفحه، مدت زمان اقامت در سایت، نوع ورود به سایت و … می باشد تا صاحبان سایت بتوانند با توجه به نیاز کاربران خود از این داده های اولیه استفاده بهینه کرده و میزان مصرف را افزایش دهند. عملکرد سایت شما اگر شما از جمله افرادی هستید که اهمیت استفاده از گوگل آنالیتیکس را نمی دانید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا توضیح دهیم گوگل آنالیتیکس چیست و چرا گوگل آنالیتیکس ابزار مهمی برای صاحبان سایت است.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس یک برنامه تجزیه و تحلیل ترافیک وب سایت است که آماری در زمان واقعی از تعامل کاربر با وب سایت ارائه می دهد. این برنامه که توسط گوگل در سال 2005 معرفی شد، به صاحبان وب سایت اجازه می دهد تا بازدیدکنندگان را تفسیر کرده و آنها را تجزیه و تحلیل کنند تا عملکرد وب سایت را بهینه کنند. ابزار Google Analytics ممکن است مسیر ورود کاربران به سایت و نوع ورود آنها را نیز بررسی کند. این پلتفرم در نسخه‌های پولی و رایگان و حتی در گوشی‌های اندروید و IOS در دسترس همه افراد دارای حساب گوگل است.

گوگل آنالیتیکس علاوه بر ردیابی تعداد بازدیدکنندگان، اطلاعات کلیدی در مورد نحوه عملکرد وب سایت شما و کارهایی که می توانید برای افزایش ترافیک و رسیدن به اهداف خود انجام دهید، ارائه می دهد. شما می توانید همه چیز را از میزان ترافیک دریافتی وب سایت شما تا جایی که آن کاربران از آنجا می آیند بررسی کنید. به عنوان مثال، اگر در قسمت تبلیغات سایت شما، آمار نشان می دهد که سایت شما از اینستاگرام بازدید بیشتری نسبت به سایرین دریافت می کند، نتیجه می گیرید که اینستاگرام بهترین مکان برای تبلیغات است.

تفاوت Google Analytics و Google Search Console چیست؟

تفاوت گوگل آنالیتیکس و کنسول جستجوی گوگل

برای بهبود وب سایت و بازاریابی دیجیتال خود، باید از ابزارهای تحلیلی استفاده کنید. گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول دو تا از بهترین ابزارها در این زمینه هستند که بیشترین استفاده را دارند. کنسول جستجوی گوگل قبل از ورود به سایت داده های کاربر را بررسی می کند و اطلاعات مربوط به موتورهای جستجو را در اختیار شما قرار می دهد. اما گوگل آنالیتیکس داده های بیشتر و دقیق تری نسبت به کنسول جستجوی گوگل به شما می دهد. این داده ها مربوط به ردیابی، حضور کاربران و فعالیت آنها در سایت است.

چرا همه صاحبان وب سایت به Google Analytics نیاز دارند؟

به عنوان صاحب سایت، می توانید هزاران بازدید کننده در ماه داشته باشید، اما اگر چیزی در مورد آنها نمی دانید، داشتن این همه بازدید کننده بی فایده است. اگر صاحب یا مدیر یک وب سایت، وبلاگ یا شبکه اجتماعی هستید، استفاده از این ابزار برای تجارت و فعالیت های بازاریابی دیجیتال شما ضروری است.

گوگل آنالیتیکس به صاحبان وب سایت این امکان را می دهد که بدانند بازدیدکنندگان هنگام مراجعه به سایت چه کاری انجام می دهند، در چه قسمتی از سایت بیشتر فعال هستند، روی چه چیزی کلیک می کنند، چه چیزی را به سبد خرید خود اضافه یا حذف می کنند، زمانی که سایت موجود است و موارد دیگر. که به آنها امکان تمرکز بیشتر و بهبود عملکرد خود را برای بازاریابی، فروش و افزایش بازدید سایت می دهد.

با استفاده از داده های به دست آمده از Google Analytics یا سایر ابزارهای تحلیلی، می توانید نمودارهای بصری برای گزارش ها در برنامه Google Data Studio ایجاد کنید. این امر مدیریت داده ها را آسان تر و قابل درک تر می کند.

گوگل آنالیتیکس چه گزارش هایی در اختیار کاربران خود قرار می دهد؟

گوگل آنالیتیکس گزارش هایی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد که برای بحث در مورد فروش، افزایش ترافیک سایت و حتی سئو به شرح زیر استفاده می شود:

حضار

گوگل آنالیتیکس به شما کمک می کند تا بفهمید مشتریان شما چه کسانی هستند. اطلاعاتی مانند تعداد افراد، محل ورود آنها به سایت و دلیل ورود آنها به شما ارائه می شود. بر اساس این اطلاعات می توانید بازاریابی خود را تجزیه و تحلیل کنید.

جذب بازدید کننده

گوگل آنالیتیکس به شما نشان می دهد که کاربران چگونه و از چه راهی وارد سایت شما شده اند. می توانید کانال هایی را که ترافیک را به سمت سایت شما هدایت می کنند، کاوش کنید. بازدیدکنندگان ورودی از اینستاگرام را با فیس بوک یا وب مقایسه کنید، اثربخشی خدمات سئو و بازاریابی دیجیتال را بسنجید و ببینید آیا درست انجام می شوند یا خیر.

رفتار کاربر

گوگل آنالیتیکس توضیح می دهد که کاربران چه فعالیت هایی در وب سایت و وبلاگ شما انجام می دهند، از چه صفحاتی بازدید می کنند و چه مدت در سایت می مانند. می توانید این عناصر را بررسی کنید تا تجربه کلی کاربر و تأثیر سایت شما بر عملکرد آنها را بررسی کنید.

سنجش عملکرد

گوگل آنالیتیکس ارزیابی می کند که آیا کاربران سایت کاری را که شما می خواهید انجام می دهند یا خیر. به عنوان مثال، می توانید بررسی کنید که آیا CTA (تماس به اقدام) شما موثر است و آیا کاربران روی آن کلیک می کنند یا خیر.

برنامه های گوگل آنالیتیکس چیست؟

برنامه های گوگل آنالیتیکس چیست؟

Google Analytics طیف گسترده ای از داده ها را در مورد وب سایت ها و بازدیدکنندگان سایت شناسایی و جدا می کند. داده هایی مانند شهر و مرورگری که بازدیدکنندگان از آن به سایت شما دسترسی داشته اند. این داده ها کاربردهای زیادی در طبقه بندی مخاطبان شما دارد و در ارتباط با سایت و کسب و کار شما استفاده می شود. در زیر برخی از آنها آورده شده است:

  • تعداد بازدیدکنندگان سایت
  • میانگین زمان اقامت بازدیدکنندگان در سایت
  • برآورده شدن یا عدم رفع نیازهای مخاطبان سایت
  • میزان علاقه بازدیدکنندگان و کاربران به قسمت های مختلف سایت
  • شهر بازدیدکنندگان
  • نوع مرورگر یا بازدیدکنندگان تلفن و لپ‌تاپ (شناسایی آن به شما کمک می‌کند تشخیص دهید که آیا سایت شما به نسخه موبایل نیاز دارد یا خیر)
  • لینک های سایت را وارد کنید
  • تعداد بازدیدکنندگانی که به کاربر یا مشتری تبدیل شدند
  • صفحات محبوب و پربازدید در سایت
  • درصد مخاطبینی که برای اولین بار وارد سایت شده اند
  • و…

روش عملیات Google Analytics و ضمانت امنیت کاربر

تا به حال می دانید که وظیفه Google Analytics جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به عملکرد بازدیدکنندگان سایت است. اما شاید این سوال برای شما آماده باشد که چگونه این ابزار این کار را انجام می دهد و آیا امنیت کاربر را در نظر می گیرد؟

Google Analytics از یک زبان برنامه نویسی به نام جاوا اسکریپت برای انتقال اطلاعات به سرور اصلی گوگل در مورد بازدیدکنندگان سایت و عملکرد آنها استفاده می کند. جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی جهانی است که به برنامه نویسان اجازه می دهد تا از آن در طراحی و مدیریت وب سایت ها استفاده کنند. زمانی که وارد سایتی می شوید، متن، تصاویر و سایر اطلاعات موجود در آن صفحه با فرمت HTML از آن سایت دریافت می شود و مرورگر شما آن را رمزگشایی می کند و سپس نمایش می دهد. HTML نوعی فرمت فایل است که مانند فرمت های دیگر مانند JPG و Doc کار می کند. HTML به مرورگر شما می گوید که چه متنی را نمایش دهد، تصاویر را کجا قرار دهد و چگونه آنها را قالب بندی کند. یک چیز در مورد HTML این است که شما نمی توانید یک وب سایت را بدون استفاده از جاوا اسکریپت و دریافت HTML مشاهده کنید.

کاربرد مهم این زبان برنامه نویسی برای گوگل آنالیتیکس این است که جاوا اسکریپت به رایانه و مرورگر شما امکان ارسال و دریافت اطلاعات به سرورهای متصل به آن را می دهد. هنگامی که از سایتی بازدید می کنید که از Google Analytics استفاده می کند، سایت از رایانه شما می خواهد که اطلاعات موقتی را از طریق Google Analytics با استفاده از جاوا اسکریپت دریافت کند. این اطلاعات ممکن است شامل رایانه و مرورگر مورد استفاده شما، نحوه و مکان ورود شما به سایت و آدرس IP شما باشد.

حال این سوال مطرح می شود که با وجود این امنیت کاربران و حتی سایت ها چگونه است؟ گوگل آنالیتیکس در ابتدا به این نگرانی پرداخت. به گونه ای که به جای جمع آوری اطلاعات نام کاربری، این اطلاعات در قالب شناسه های ناشناس جمع آوری شده و برای حفظ حریم خصوصی افراد در اختیار کاربران گوگل آنالیتیکس و صاحبان سایت قرار می گیرد.

نکات مهم در مورد گوگل آنالیتیکس

راهنمای ابزار Google Analytics

برای استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس نکات مهمی وجود دارد تا بتوانید از این ابزار نهایت استفاده را ببرید و وبسایت خود را بهبود ببخشید. در زیر برخی از این نکات را توضیح داده ایم:

  • به دلیل تحریم پرداخت های بین المللی ایران، گوگل آنالیتیکس در ایران و با آی پی های ایرانی فیلتر شده است. برای استفاده از این ابزار باید IP خود را از طریق نرم افزار مربوطه تغییر دهید.
  • Google Analytics از سیستم ها و رایانه های غیر جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند.
  • برای استفاده از گوگل آنالیتیکس، باید به زبان انگلیسی مسلط باشید یا حداقل اصطلاحات مربوط به این ابزار را بدانید. متاسفانه گوگل آنالیتیکس از زبان فارسی پشتیبانی نمی کند زیرا IP ایران در این ابزار ممنوع است.

نتیجه

در این مقاله ابزار گوگل آنالیتیکس را به شما معرفی کرده ایم و به ویژگی ها و کاربردهای آن پرداخته ایم. گوگل آنالیتیکس وب سایت و داده های تماس شما را به یک سری منابع آماری قابل استفاده تبدیل می کند تا در استراتژی های فروش، بازاریابی، افزایش ترافیک سایت و خدمات سئو مورد استفاده قرار گیرد. اگر تا به امروز از این ابزار در تحلیل های آماری سایت خود استفاده نکرده اید، فرصت را از دست ندهید و جمع آوری داده های خود را به گوگل آنالیتیکس بسپارید. اگر تجربه ای در این زمینه ندارید می توانید با استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ در پونیشا از افراد متخصص در این زمینه بهره ببرید.

به این مقاله امتیاز دهید