منو سایت

گیف چیست؟ کاربرد گیف در بازاریابی

 تاریخ انتشار :
/
  وبلاگ
گیف چیست؟ کاربرد گیف در بازاریابی

حتما می دانید که استفاده از مقالات، عکس ها، اینفوگرافیک ها و فیلم ها در روش های دیجیتال مارکتینگ بسیار موثر است. اما درباره استفاده از GIF در بازاریابی محتوا چه می دانید؟ به نظر شما کاربرد گیف چیست و چگونه می تواند بازاریابی کند؟ تاریخچه گیف چند ساله است؟ اگر می خواهید پاسخ این سوالات و ده ها سوال دیگر را در زمینه بازاریابی گیف بیاموزید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

گیف چیست؟

گیف چیست؟

گیف ها ویدئوهای کوتاه و بی صدا هستند که به راحتی در شبکه های اجتماعی مختلف به اشتراک گذاشته می شوند و برای بیان احساسات بدون صدا استفاده می شوند. البته در فضای بازاریابی امروزی استفاده از گیف فراتر از این است. در مقاله زیر به همین موضوع پرداختیم.

Gif در واقع مخفف Graphic Interchange Format است و جالب است بدانید که تلفظ صحیح آن با توجه به حرف G جیف است. یک فایل gif به شما این امکان را می دهد که چندین تصویر را در یک فایل با کیفیت و اندازه کمتر نمایش دهید. این اندازه کوچکتر باعث می شود فایل GIF به راحتی در مرورگرهای مختلف دانلود شود. شاید بتوان این مشکل را یکی از دلایل محبوبیت گیف در طول زمان دانست. اما گیف ها از چه زمانی ساخته شدند؟

داستان GIF

اولین باری که Graphic Interchange Format یا به اختصار GIF در ژوئن 1987 معرفی شد. این فرمت خاص از تصاویر متحرک توسط دانشمند آمریکایی استیو ویلهایت ایجاد شد. با توجه به تکنیک های فشرده سازی مورد استفاده برای ایجاد فایل های GIF، با کاهش حجم فایل، کیفیت بصری محتوا نیز کاهش می یابد. در نتیجه می توان گفت که فایل های گیف چندان مناسب عکس های رنگی نیستند و کیفیت آن ها را پایین می آورند. با وجود این ضعف، از ابتدای توسعه فایل های GIF، اشتراک گذاری آسان و همچنین پشتیبانی گسترده در سیستم عامل های مختلف باعث شده است تا GIF مورد توجه همه قرار گیرد و ماندگار شود.

چرا گیف ها محبوب هستند؟

در چند سال گذشته به دلیل دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت و استفاده روزافزون از اپلیکیشن های ارتباطی، فرهنگ استفاده از گیف به ویژه در بین نسل جوان رو به رشد است. در نتیجه جای تعجب نیست که امروزه برندها سعی می کنند از این ابزار برای جذب مخاطبان بیشتر استفاده کنند.

یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت و ماندگاری گیف در اینترنت، فرهنگی است. طبق تحقیقات و نظرسنجی ها، کشورهای مختلف با توجه به فرهنگ خود ترجیح می دهند از گیف های مختلف استفاده کنند. برای مثال احتمال به اشتراک گذاری گیف از چهره مهدی طارمی در ایران بیشتر از سایر کشورهاست. به عبارت دیگر، با توجه به اینکه محتوای GIF می تواند ریشه فرهنگی، ورزشی و حتی مذهبی داشته باشد، تاثیرگذار و ماندگار خواهد بود.

از سوی دیگر، در مقایسه با محتوای متنی و تصاویر ثابت، گیف ها توانایی بیشتری در انتقال اطلاعات، مفاهیم و احساسات دارند. طبق آمار، بیشترین استفاده از گیف زمانی است که به یک مشکل واکنش نشان می دهید. این نشان می دهد که عموم مردم از GIF برای بیان احساسات مختلف خود استفاده می کنند. به عبارت دیگر، وقتی کلمات نمی توانند احساسات ما را به خوبی بیان کنند، استفاده از GIF واضح است.

به طور کلی، به نظر می رسد که اثربخشی مفید GIF در بیان احساسات و اثرات فرهنگی آن، ماندگاری آنها را در طول زمان تضمین کرده است.

استفاده از گیف

برنامه های کاربردی برای استفاده از گیف

مانند بسیاری از افراد، ممکن است فکر کنید که استفاده از GIF فقط برای ایجاد لحظات خنده دار برای کاربران رسانه های اجتماعی است. با این حال، واقعیت متفاوت است.

نام تجاری

یکی از کاربردهایی که فایل های گیف می توانند داشته باشند برندسازی است. کسب‌وکارها می‌توانند از GIF استفاده کنند تا خود را از رقبای خود متمایز کنند. همچنین، GIF ها برای نمایش محصولات می توانند سرگرم کننده و جالب باشند.

جلب اعتماد مشتریان

یکی دیگر از کاربردهای GIF استفاده از آنها برای برجسته کردن جوایز و افتخارات برند برای افزایش اعتبار و جلب اعتماد مشتریان و مصرف کنندگان است. نشان دادن جوایزی که در گذشته کسب کرده اید می تواند تاثیر مثبتی در جلب اعتماد مخاطب داشته باشد.

بازار یابی

در بازاریابی و تبلیغات، استفاده از گیف ها می تواند موثرتر از آن چیزی باشد که فکر می کنید. بسیاری از برندها از GIF به عنوان راهی برای تبلیغات استفاده می کنند. زمان کم مشاهده این فایل ها هر کاربری را متقاعد می کند که تماشا کند. بنابراین نمایش محصولات جدید و معرفی برند با استفاده از گیف در روش های مختلف بازاریابی می تواند در افزایش فروش شما موثر باشد.

ارتباط موثر با مخاطب

اگر می خواهید ارتباط عمیق تری با مخاطبان خود ایجاد کنید، استفاده از GIF می تواند مفید باشد. در این زمینه شناخت شخصیت مخاطب بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر صاحب یک فروشگاه کودک هستید، به احتمال زیاد بخش بزرگی از کاربران شبکه های اجتماعی شما مادران باردار هستند. با دانستن این موضوع می توانید از گیف های مرتبط با این موضوع استفاده کنید. به این ترتیب با مخاطبان خود ارتباط بهتری برقرار خواهید کرد.

استفاده در وبلاگ ها

با توجه به ماهیت و هویت بصری گیف ها، استفاده از آن ها در وب سایت و به خصوص در بخش وبلاگی که مبتنی بر متن است می تواند موثر باشد. اما چگونه؟ می توانید از گیف ها برای جلب توجه بیشتر مخاطبان در حین ایجاد لینک، تبلیغات و همچنین هدایت مخاطب به صفحه فروش محصول استفاده کنید.

از دیگر کاربردهای گیف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه پیشنهادات جدید به کاربران
  • با تشکر و قدردانی از مشتریان
  • نمایش ایده های تجاری جدید

مزایای استفاده از گیف در بازاریابی

مزایای استفاده از گیف

تا اینجا اطلاعات جامعی در مورد GIF و تاریخچه آن به شما گفته ایم. می توانید در مورد مزایای استفاده از گیف در بازاریابی محصولات خود بیشتر بدانید.

کسب‌وکارهای بزرگی مانند آمازون، توییتر و ناسا هنگام برقراری ارتباط با مخاطبان خود در رسانه‌های اجتماعی از GIF استفاده می‌کنند تا ارتباط قوی‌تری با مصرف‌کنندگان داشته باشند. به عنوان مثال، شرکت del در اولین کمپین بازاریابی ایمیلی خود پس از استفاده از فایل های GIF، 109 درصد افزایش فروش داشته است. با این حال، استفاده از GIF در بازاریابی مفیدتر از آن چیزی است که فکر می کنید. از مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از GIF در مقایسه با ساخت انیمیشن و طراحی گرافیک کارتونی مقرون به صرفه است.
  • طبق آمار، 80 درصد مردم آنچه را که دیده اند، بیشتر از آنچه خوانده اند به خاطر می آورند. به همین دلیل بعد بصری گیف ها می تواند برای مخاطبان موثرتر باشد.
  • مغز انسان تصاویر را 6000 برابر سریعتر از پردازش متن پردازش می کند.
  • با توجه به حجم کم فایل های گیف، فرآیند آپلود و دانلود آنها زمان بر نیست و مخاطب خسته نخواهد شد.
  • با توجه به انیمیشن گیف ها، امکان افزایش تعامل مخاطب با محتوا بیشتر خواهد بود.
  • گیف ها را می توان در طیف وسیعی از پلتفرم ها از جمله سایت های مختلف، شبکه های اجتماعی و حتی بازاریابی ایمیلی استفاده کرد.

روش های ایجاد گیف

نحوه ساخت گیف

در نگاه اول، گیف ها ممکن است شبیه فایل های ویدئویی به نظر برسند، اما ساختن گیف ها به طور کلی بسیار ساده تر از ویدئوها است. در واقع می توان گفت که برای ساخت گیف اول نیازی به آموزش یا ویرایش پیچیده با استفاده از نرم افزارهای مختلف ندارید. در زیر سه روش ایجاد فایل های gif را با هم بررسی خواهیم کرد:

  1. با استفاده از برنامه های کاملا رایگان می توانید به راحتی گیف بسازید. این برنامه ها به شما اجازه می دهند تصاویر مختلف را به GIF تبدیل کنید. همچنین می توانید متن، فیلتر و شکلک و غیره را در این قسمت اضافه کنید. به سلیقه شما برخی از برنامه ها و برنامه های رایگان برای ایجاد GIF:
  • اپلیکیشن گیف بوم
  • اپلیکیشن Gifantor
  • برنامه رایگان Vine
  • اپلیکیشن هدیه
  • روش دومی که می توانید برای ایجاد گیف استفاده کنید، بازدید از سایت های سازنده گیف مانند gify و imgur است. به یاد داشته باشید که کاربرد اصلی این سایت ها تبدیل ویدیوها به GIF است. با توجه به اینکه گیف‌ها در اکثر پلتفرم‌ها کوتاه‌تر و قابل اشتراک‌گذاری هستند، می‌توانند عملکرد بهتری از ویدیوها داشته باشند.
  • روش سوم برای افرادی است که می خواهند برای خود گیف های خاصی بسازند و کار را به چنین افرادی بسپارند. می توانید پروژه ساخت گیف خود را در Punisha ثبت کنید تا فریلنسرهای ماهر در این زمینه بتوانند گیف شما را بسازند.

نتیجه

با تمام این توضیحات، به نظر می رسد تا زمانی که فضای مجازی، اینترنت و شبکه های اجتماعی وجود دارد، گیف هم وجود خواهد داشت. پیش بینی آینده گیف ها کار ساده ای نیست. با این حال، واقعاً مهم نیست که GIF ها در طول زمان و با تغییرات روزافزون فناوری چه روندی را به خود اختصاص می دهند. آنچه مشخص است این است که گیف ها گویش خاصی برای ارتباط افراد در فضای دیجیتال امروزی است. به همین دلیل است که برندها هنگام تدوین استراتژی خود باید پتانسیل آن را برای جذب مشتری در نظر بگیرند. به نظر شما گیف ها در آینده چگونه خواهند بود؟

5.5 – (1 امتیاز)